Frist for uttalelse
18. februar 2019
Publisert dato
18. januar 2019
Vår referanse
2019/409

Informasjon om innspillsrunden

1. Innledning

I denne innspillsrunden ber vi om innspill til kapittelet Om faget (den første delen i læreplanen). Du vil få mulighet til å gi innspill til hele læreplanen i neste innspillsrunde. Læreplanen vil dessuten høres formelt i perioden fra juli til november 2019.

Selve skissen til Om faget finner du i menyen til venstre. Spørsmålene finner du nederst i skissen (punkt 8)Når du har svart på de spørsmålene du ønsker, trykker du på lagre og send inn. Ønsker du å se hele skissen i pdf-format finner du filen under spørsmålene.

Innholdet i læreplanen tar utgangspunkt i ny tilbudsstruktur fra 2020.

2. Læreplanene har fått ny struktur

Strukturen i læreplanene er videreutviklet. Den er fastsatt på bakgrunn av hva vi vet om bruk av læreplanene, og på bakgrunn av innspill og samarbeid med lærere, instruktører, skoleeiere, lærebedrifter, skoleledere og de faglige rådene.

De nye læreplanene består av:

  1. Om faget
  2. Kompetansemål
  3. Vurdering

3. Om faget

Vi gjør oppmerksom på at faget i denne sammenhengen er programfagene på Vg1.

Om faget omfatter korte beskrivelser av fagets relevans og fagets kjerneelementer. Den inneholder også fagspesifikke tekster om verdier og prinsipper i overordnet del, de tre tverrfaglige temaene og grunnleggende ferdigheter.

Teksten Om faget skal gi en tydelig retning for arbeid med kompetansemål og en ramme for hva elevene og lærlingene skal lære i faget. Teksten inneholder følgende:

Fagets relevans beskriver på hvilke måter programfagene på Vg1 er relevant for den enkelte eleven, og på hvilke måter programfagene er relevant i et bredt samfunns- og arbeidslivsperspektiv.

Kjerneelementene beskriver de mest sentrale begrepene, kunnskapsområdene, tenkemåtene, metodene og uttrykksformene i programfagene på Vg1. Beskrivelsene av de enkelte kjerneelementene skal styrke sammenhengen mellom overordnet del, kjerneelementer og kompetanse, og bidra til en bedre sammenheng i læreplanverket.

Hvert utdanningsprogram har et faglig råd, som består av partene i arbeidslivet. De faglige rådene har beskrevet det sentrale innholdet i hvert lærefag og yrkeskompetansefag på Vg3-nivå. Dette er grunnlaget for arbeidet med kjerneelementene, som læreplangruppene på Vg1 har utformet skisser til. Les mer om prosessen med kjerneelementer på udir.no.

Fagspesifikk tekst om hvordan verdigrunnlaget synliggjøres i faget beskriver hvordan verdier og prinsipper i overordnet del av læreplanverket er synliggjort i programfagene.

Tverrfaglige temaer i faget beskriver hvilke av de tre temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling som er aktuelle i programfagene, og hvilke av områdene i de valgte temaene som er aktuelle for programfagene.

Grunnleggende ferdigheter i faget beskriver hvordan vi skal forstå de grunnleggende ferdighetene som del av kompetansen i programfaget og som redskap for læring i programfaget. Det er en fagspesifikk tekst for hver av de fem grunnleggende ferdighetene som er relevante for programfaget. Vi har fem grunnleggende ferdigheter: Muntlige ferdigheter, å kunne skrive, å kunne lese, å kunne regne og digitale ferdigheter.

4. Design og tradisjonshåndverk

Design og tradisjonshåndverk er et nytt utdanningsprogram. Her viderefører vi de tradisjonelle håndverksfagene innen tekstil, metall, glass og tre, som i dag ligger i utdanningsprogrammet design og håndverk.   

Vg1 design og tradisjonshåndverk skal føre frem til 43 yrkesfag. Yrkesutøverne i disse fagene forvalter og bringer videre tradisjonskunnskap av både immateriell og materiell karakter. Vg1 skal ivareta alt fra tekstilfagene til de mindre tradisjonshåndverksfagene som for eksempel forgyllerfaget, gjørtlerfaget og repslagerfaget. Dette utdanningsprogrammet skal med andre ord ta vare på vår immaterielle kulturarv hvor også de samiske fagene er inkludert og samtidig bringe tradisjonshåndverksfagene inn i den fremtiden vi ennå ikke kjenner.

Vi ønsker å vektlegge det praktiske og tradisjonelle håndverket i større grad, og prioritere ned design, sammenlignet med det som er gjeldende for dagens læreplan i Vg1 design og håndverk.

Navnet på utdanningsprogrammet er en arbeidstittel. Det faglige rådet for design og tradisjonshåndverk har fått i oppdrag å komme med forslag til navn og alternativer, og navnet på utdanningsprogrammet er ikke klart ennå. Forslag til navn tas med i den neste innspillsrunden.