Om faget Vg1 design og tradisjonshåndverk
1. Fagets relevans
Opplæring i Vg1 design og tradisjonshåndverk skal sikre at samfunn og arbeidsliv i fremtiden har tilgang på tradisjonell utøvende håndverkskompetanse. Dette er for å ivareta den immaterielle kulturarven, men også for nyskapning av produkter innen tjenester basert på håndverk og design. Eleven skal i opplæringen få håndverksmessige ferdigheter innfor et bredt spekter av materialer og teknikker som krever håndlag. Gjennom egne og medelevers ulike arbeider skal elevene utvikle forståelse for produksjonsprosesser i ulike håndverksyrker og videre utdanningsmuligheter. Opplæringen skal bidra til at den enkelte skal utvikle tro på egne skapende krefter og evne til å se og bruke lokale, nasjonale og internasjonale ressurser.
2. Kjerneelementer
2.1. Håndverk og materialer
Kjerneelementet dreier seg om ulike materialer og håndverkteknikker. Eleven skal lage produkter av ulike materialer for hånd og ved hjelp av maskiner og utstyr. Dette omfatter også praktisk problemløsning med bevissthet for tradisjon og nedarvet erfaring. Gjennom kjerneelementet oppnår eleven praktisk erfaring som viser sammenheng mellom materialer og bruk av teknikker, verktøy og maskiner.
2.2. Form og funksjon
Kjerneelementet er en viktig faktor ved utforming av håndverksprodukter. Produktets form, utseende og uttrykk er knyttet til dets funksjon. Eleven skal ved praktisk utprøving og eksperimentering med formelementer utvikle formspråk og forståelse for denne sammenhengen. Bevissthet om dette samspillet er vesentlig ved utvikling av produkter som skal møte et marked.
2.3. Kultur og tradisjon
Kjerneelementet er en del av vår identitet og immaterielle kulturarv. Kulturforståelse innebærer her å kjenne til den tradisjonelle norske, samiske og internasjonale håndverks og stilhistorie. Vg1 design og tradisjonshåndverk er med på å utvikle elevens fremtidige identitet og kulturforståelse.
3. Verdier og prinsipper
I Vg1 design og tradisjonshåndverk er det å ha innsikt i norske, samiske og internasjonale kulturer og tradisjoner sentralt. Gjennom kunnskap om design og tradisjonshåndverk styrkes mangfold og dører åpnes mot verden og framtiden. Estetisk sans etableres i møte med ulike kulturelle uttrykk, dette bidrar til å forme identitet og løfte fram nye perspektiver. Praktisk yrkesutøvelse krever evne til å reflektere og gjøre vurderinger. Gjennom Vg1 design og tradisjonshåndverk utvikles bevissthet om materialbruk og bærekraft og hvordan menneskets levesett påvirker naturen og klimaet. Ved å lære om, og gjennom skapende virksomhet, utvikles evnen til å uttrykke seg på ulike måter, stille nye spørsmål og løse problemer vi enda ikke kjenner.
4. Tverrfaglige temaer
4.1. Folkehelse og livsmestring
I Vg1 design og tradisjonshåndverk styrkes folkehelse og livsmestring gjennom praktisk skapende arbeid. Elevene utvikler håndlag og arbeidsrutiner samt evne til problemløsning og fabulerende tankeprosesser. Dette gir utholdenhet i møte med hverdagslivets ulike utfordringer. Gjennom medgang og motgang i skapende prosesser bygges livsmestring og identitet. Ved handlingsbåren opplæring lærer eleven å kommunisere, formidle og gi uttrykk for meninger, ideer og følelser i dialog med andre.
4.2. Demokrati og medborgerskap
I Vg1 design og tradisjonshåndverk tilegner eleven seg kunnskap om nasjonal, samisk og internasjonal kultur. Hvordan vi oppfatter andre og hvordan andre oppfatter oss formes av dette. Identitet knyttet til kulturarv er viktig i dagens komplekse og globale samfunn, hvor det blir stadig viktigere å definere sin egen identitet. Innfor demokrati og sentrale menneskerettigheter som ytringsfrihet, stemmerett og organisasjonsfrihet er immateriell og materiell kulturarv sentral. Gjennom delingskultur innenfor håndverksfagene vil elevene få innsikt i at demokratiet har ulike former og uttrykk.
4.3. Bærekraftig utvikling
I Vg1 design og tradisjonshåndverk fokuseres det på bærekraftig utvikling gjennom kritisk refleksjon over produksjonsmetoder. I verkstedene møter elevene krav om miljøbevisst bruk av materialer og verktøy. Erfaring med praktisk problemløsning, innovasjon og entreprenørskap gir elevene grunnlag for nyskapning, reparasjon, vedlikehold og valg av holdbar kvalitet. Gjennom produksjon av lokale varer og tjenester gis forståelse for sammenhengen mellom sosiale og økonomiske forhold som forbereder eleven på å ta ansvarlige og miljøbevisste valg.
5. Grunnleggende ferdigheter
5.1. Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i Vg1 design og tradisjonshåndverk innebærer å utrykke meninger og drøfte problemstillinger. Det er å lytte til, gi respons, videreutvikle innspill fra andre og fremme egne meninger i spontane og forberedte samtaler. Samtale om estetikk, design og produksjonsprosesser med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere er sentralt. Det innebærer bruk av fagspråk, formidling av egne meninger og deltakelse i faglige diskusjoner.
5.2. Å kunne skrive
Å skrive i Vg1 design og tradisjonshåndverk innebærer å planlegge og dokumentere arbeidsprosesser skriftlig og gjennom bilder. Det innebærer også å kunne ytre seg forståelig, uttrykke meninger, skrive problemstillinger, dele kunnskap og erfaringer gjennom fagspråk.
5.3. Å kunne lese
Å kunne lese i Vg1 design og tradisjonshåndverk innebærer å kunne forstå og bruke innholdet i faglitteratur, bilder, illustrasjoner og arbeidstegning. Lesing gir innsikt i andres erfaringer, meninger, opplevelser og skaperkraft, uavhengig av tid og sted. Å lese handler om å skape mening fra tekst og bilder.
5.4. Å kunne regne
Å kunne regne i Vg1 design og tradisjonshåndverk innebærer å kunne bruke matematikk på en praktisk måte. Dette innebærer å kunne velge strategier for problemløsing, og å kunne bruke passende måleenheter og presisjonsnivå og utføre beregninger. Å kunne regne innebærer beregning av pris, vekt, volum, mengde, vinkler, størrelser, styrkeforhold og tid. Det innebærer analyse og konstruksjon av former, strukturer, proporsjoner og komposisjoner.
5.5. Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i Vg1 design og tradisjonshåndverk innebærer å kunne søke og dele informasjon, hente inspirasjon og til dokumentasjon. Kritisk bruk av kilder, og utøvelse av digital dømmekraft er en del av de digitale ferdighetene. Det går inn som et element i ferdigheten å kunne bruke digitalt utstyr hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver og være kreativ og skapende.
6. Kompetansemål
Kommer i neste innspillsrunde
7. Fagspesifikk omtale av vurdering
Kommer i neste innspillsrunde
8. Spørsmål til kapittelet "Om faget"
Vi ber om innspill til kapittelet “Om faget” (den første delen i læreplanen). Det vil bli mulighet til å gi innspill til hele læreplanen i neste innspillsrunde. Læreplanen vil dessuten høres formelt i perioden fra juli til november 2019.
8.1. Først to spørsmål knyttet til hele teksten i “Om faget”
“Om faget” skal gi en tydelig retning for arbeid med kompetansemål og en ramme for hva elevene og lærlingene skal lære i faget.