Ny uttalelse
Status
Innsendt til Utdanningsdirektoratet
Innsendt og bekreftet av instansen via e-post
Innsendt av
Helge Vatne
Innsendt dato
18. februar 2024
På vegne av
Kristne Friskolers Forbund
Målgruppe
Organisasjon (Privat)
Avsender
Divisjon for regelverk og tilskudd
Frist for uttalelse
18. februar 2024
Publisert dato
17. november 2023

Høring om forskrift til ny opplæringslov og ny forskrift til privatskoleloven

1. Høringsfrist, oppdeling av høringen og vedlegg

Denne høringen gjelder forskrift til ny opplæringslov og ny forskrift til privatskoleloven. Vi håper dere vil bidra med innspill, slik at de nye forskriftene blir så bra som mulig.

Høringen er åpen for alle, og alle som ønsker det, kan sende inn uttalelser til oss. Høringsfristen er satt til 18.02.2024.

Denne høringen er delt inn i åtte deler. Den første delen gjelder blant annet språk, struktur, prosess og noe innledende omtale av forslagene knyttet til ny, utvidet rett i videregående opplæring. Den siste delen gjelder forslag til ny forskrift til privatskoleloven. De øvrige delene av høringen følger strukturen i forslaget til forskrift til ny opplæringslov. Av hensyn til leseren og svært ulik størrelse på kapitlene i høringen, er ikke oppbygningen helt lik alle steder.

Vi ønsker at du svarer i høringssystemet. Du kan gi innspill til en eller flere deler, eller til hele høringen. Du finner spørsmål løpende. Vi oppfordrer deg til å bruke kommentarfeltet til å komme med nye forslag og utdype meningene dine. Vi ber om at du ikke sender inn svaret før du har svart på alle spørsmålene du ønsker.

Forslag til forskrift til ny opplæringslov og forslag til ny forskrift til privatskoleloven følger vedlagt. Forslaget til ny forskrift til privatskoleloven bygger på forslaget til forskrift til ny opplæringslov, og skal sikre at like forhold får tilsvarende lik regulering. Vi henviser hyppig til forskriftsteksten i forslaget til ny opplæringslov og oppfordrer alle høringsinstanser til å lese forslaget til forskriftstekst.

Vi har også vedlagt utkast til veiledende merknader til de nye forskriftsbestemmelsene. Disse vil bli justert i tråd med de endringene som gjøres i forslagene til forskrifter i lys av høringen, og de vil deretter bli tilgjengelig på våre nettsider som del av veiledningen til nytt regelverk. Vi legger dem ved høringen for å opplyse forslagene best mulig for høringsinstansene.

Kristne Friskolers Forbund avgir høringssvar på vegne av 144 skoler godkjent etter privatskoleloven § 2-1 og kap. 6A.

Vi vil gjøre oppmerksom på følgende forhold som vi mener gir grunnlag for flere endringer i forskrift til privatskoleloven enn det Udir har sendt på høring. Dette gjelder:

1. Retten til innsyn i folkeregisteret

Gjeldende § 14-1 om "Innhenting av opplysningar frå Folkeregisteret" lyder slik:
Når det er nødvendig for å utføre oppgåver etter privatskolelova, kan offentlege styresmakter utan hinder av teieplikt hente inn opplysningar frå Folkeregisteret om a) kven som er foreldra til barn som får eller skal få tenester etter privatskolelova
b) kven som har foreldreansvaret for barn som får eller skal få tenester etter privatskolelova.

Det er skolen som først og fremst utfører oppgaver etter privatskoleloven, og det er skolen som først og fremst har behov for sikker informasjon om a) kven som er foreldra til barn som får eller skal få tenester etter privatskolelova 
b) kven som har foreldreansvaret for barn som får eller skal få tenester etter privatskolelova.

Vi foreslår at § 14-1 endres til en bestemmelse som er parallell til ny forskrift til opplæringsloven § 20-1, med den forskjell at det er den private skolen som gis retten til å innhente opplysninger, ikke "offentlege styresmakter". Forslaget lyder:

 20-1 Innhenting av opplysningar frå Folkeregisteret
Når det er nødvendig for å utføre oppgåver etter opplæringslova, kan skolen utan hinder av teieplikt hente inn opplysningar frå Folkeregisteret om 
a) kven som er foreldra til barn som får eller skal få tenester etter opplæringslova
b) kven som har foreldreansvaret for barn som får eller skal få tenester etter privatskolelova
c) andre barn av foreldra som er nemnde i bokstav a
d) ektefelle eller registrert partnar til foreldra som er nemnde i bokstav a


2. Realkompetansevurdering

Privatskoleloven § 3-1 fastsetter at "Heimfylket skal vurdere realkompetansen til ein vaksen søkjar før han eller ho kan takast inn som elev ved ein vidaregåande skole." Forskrift til privatskoleloven  § 4-2 utdyper denne bestemmelsen slik:

For vaksne søkjarar mellom 19 og 24 år utan rett til vidaregåande opplæring og vaksne søkjarar over 25 år med kort butid i Noreg kan ei vurdering av formalkompetansen erstatte realkompetansevurderinga som skal gjerast etter privatskolelova § 3-1 andre ledd. For vaksne søkjarar over 25 år med kort butid i Norge kan ei vurdering av formalkompetansen skje på grunnlag av dokumentasjon som fortel kva for fag søkjarane må ta for å komme vidare i utdanningsløpet. Det er dagleg leiar som skal vurdere formalkompetansen, og kvar enkelt elev må sjølv leggje fram den nødvendige dokumentasjonen.

Udir foreslår å videreføre denne bestemmelsen. Men med innføringen av fullføringsretten og endringene knyttet til ungdoms- og voksnes rett til opplæring gitt i bl.a ny opplæringslov § 5-1 blir det feil å operere med begret "vaksne søkjarar mellom 19 og 24 år utan rett til vidaregåande opplæring".

Vi foreslår at første setning i det nevnte avsnittet i § § 4-2 får denne ordlyden:

For søkjarar mellom 19 og 24 år og vaksne søkjarar over 25 år med kort butid i Noreg kan ei vurdering av formalkompetansen erstatte realkompetansevurderinga som skal gjerast etter privatskolelova § 3-1 andre ledd. (Teksten videre foreslås uendret)



Med hilsen
Cathrine Børnes
avdelingsdirektør
Erik Holvik Rossvoll
utredningsleder
Dokumentet er elektronisk godkjent