Eksamen etter læreplaner etter 10. årstrinn
1. Eksamen 10. trinn etter læreplaner i norsk (NOR01-06), samisk som førstespråk (SFS01-05), norsk for elever med samisk (NOR03-04) og norsk for elever med tegnspråk (NOR05-05)
Forberedelsesdelen består av tre deler: en del med informasjon, en del med ulike tekster og en del med skrivetips. De ulike tekstene i forberedelsesdelen skal både være til inspirasjon og brukes som kilder på eksamensdagene.
Eksamen består av tre oppgaver. En eksamen uten forberedelsesdel vil kunne inneholde de samme oppgavetypene som i dag. Det vil innebære at elevene møter ukjente tekster på eksamensdagen. I oppgavetypen "tekstforståelse" vil elevene møte en eller to tekster de ikke har sett før. Oppgavetypen "skrive med utgangspunkt i oppgaveformulering" kan beholdes slik den er. I oppgavetypen "skrive med utgangspunkt i tekstvedlegg" vil elevene møte en eller to tekster de ikke har sett før.
Omfang, variasjon og vanskegrad på både enkelttekster og eksamen totalt vil bli vurdert nøye, spesielt når det gjelder lesemengde og tekstforståelse av ukjente tekster. Det vil også vurderes om det kan være mulighet for å gjenbruke samme tekst i oppgaver med tekstvedlegg for å lette lesemengden der det er hensiktsmessig.
I sensuren vil det tas hensyn til at elevene møter ukjente tekster. Justeringer i vurderingskriteriene kan vurderes ved behov når det gjelder enkeltformuleringer, men oppgavespesifikke kriterier knyttet til hver oppgave vil kunne beholdes slik de er.
Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen fjernes i disse fagkodene for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
2. Eksamen 10. trinn etter læreplan i norsk tegnspråk (NOR04-05)
Forberedelsesdelen består av et variert utvalg tegnspråktekster. Eksamen har tre oppgaver som til sammen prøver tekstforståelse, tekstskaping med utgangspunkt i tekstvedlegg og tekstskaping med utgangspunkt i oppgaveformulering.
Norsk tegnspråk er ikke et skriftlig språk, så bruk av KI i forberedelsesdelen for å generere tekst som kan brukes direkte inn i en skriftlig besvarelse, er ikke et tema. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdagen likevel fjernes for å få en eksamensordning som er lik uavhengig av hvilket språk eleven har som førstespråk. Det vil tas hensyn til at avlesning av tegnspråktekster tar mer tid enn å lese skrift.
3. Eksamen 10. trinn etter læreplanene i samisk som andrespråk (SAS02-01) og kvensk eller finsk som andrespråk (KEP01-01)
I disse fagene er det gjort endringer i forberedelsesdelen etter LK20. Innholdet i forberedelsesdelen er redusert og innholdet kobles ikke lenger til hele eksamen, men til én eller noen få av oppgavene. Forberedelsesdelen bidrar likevel til et variert tekstutvalg.
I en eksamen uten forberedelsesdel vil tekstomfang tilpasses slik at det blir håndterbart for elevene. Per i dag får elevene noe språklig hjelp av forberedelsesdelen uavhengig av hvor tett innholdet er koblet til oppgavene, i form av ord, grammatikk og setninger generelt. Et tiltak for at eksamen uten forberedelsesdel ikke skal bli for vanskelig er å tilføye språklig hjelp i eksamen, for eksempel ved å legge inn ord og setninger til hjelp i den enkelte oppgaven. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen i disse fagene fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.
4. Eksamen 10. trinn etter læreplan i engelsk (ENG01-04) og engelsk for elever med tegnspråk (ENG02-04)
Forberedelsesdelen består av en samling tekster. Det er ulike type tekster: sammensatte tekster, dikt, saktekster, modelltekster, sanger, videoer etc. som er satt sammen for å inspirere elevene til å møte engelskspråklige tekster og til å skrive ulike typer tekster ut fra disse.
Eksamen er delt i fire ulike deler. Det er kun i del fire at elevene må forholde seg til tekstene i forberedelsesdelen for å besvare en litt lengre skriveoppgave. Det er derfor kun denne delen av eksamen som må justeres dersom forberedelsesdelen fjernes. Ved en eksamen uten forberedelsesdel må elevene, når de jobber med del fire, få tid til å lese tekst og skrive én lengre tekst i løpet av tiden de har til rådighet. Det vil for eksempel være hensiktsmessig å bruke noen av tekstene i eksamen som bakgrunn for flere av oppgavene, slik at lesevolumet ikke blir for stort for elevene. Man kan også bruke bilder for å redusere tid brukt til å bli kjent med tekster, lese og forstå for så å skrive en tekst.
En endring som fører til reduksjon av tekstmangfoldet vil være i tråd med rammeverket for eksamen, og elevene kan svare på oppgaver ut fra et smalere tekstmangfold enn det som benyttes ved dagens eksamen. Uten forberedelsesdel vil ikke elevene få samme mulighet for forklaring og bearbeiding av tekster på forhånd, men dette vil bli tatt hensyn til ved å legge inn forklaringer av vanskelige ord og begreper. Sensuren vil også ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen.
Konsekvensen av å beholde forberedelsen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen i engelsk fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.