Frist for uttalelse
16. september 2024
Publisert dato
20. juni 2024

Eksamen etter læreplaner i fellesfag i videregående skole

1. Eksamen vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram etter læreplan i norsk (NOR01-06)

Det er nytt med LK20 at skriftlig eksamen i faget norsk vg2 for yrkesfaglig utdanningsprogram er sentralt gitt, med forberedelsesdel. Forberedelsesdelen inneholder i dag tre til fem tekster som kan være tematisk like. Hensikten er å tilby et variert utvalg tekster som er egnet til å repetere lese- og skrivestrategier samt å gi tid til å lese lengre tekster i ulike sjangre både på bokmål og nynorsk. Enkelte av tekstene blir brukt i oppgavene på selve eksamensdagen, men det blir også gitt et antall ukjente tekster.

Eksamen består av tre oppgaver. En eksamen uten forberedelsesdel vil først og fremst berøre oppgave 2, og kreve korte nok tekstvedlegg til at det er mulig for eleven å lese dem innenfor rammen av eksamen. For å kompensere for mindre tid til lesing kan begge oppgavealternativene bli knyttet til samme tekstvedlegg, eventuelt i kombinasjon med et annet tekstvedlegg. Variasjon i oppgaveformuleringene må sikre at oppgavene måler bredden av elevens kompetanse innenfor rammen av eksamen. For å sikre bredde kan det være aktuelt å innføre en fjerde oppgave av mindre omfang som enten er knyttet til samme tekstvedlegg som oppgave 1, eller med et selvstendig kort tekstvedlegg. Dette vil være i tråd med anbefalingene fra Skrivesenteret og rammeverket for eksamen. Resultater fra utprøvinger av eksamensoppgaver i 2021 indikerte at eksamen kan inneholde fire oppgaver innenfor rammene av en fem timers eksamen. Det vil tas hensyn til i sensuren at elevene har forholdt seg til ukjente tekster når de har besvart eksamen.

Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. På bakgrunn av at forberedelsesdelen ikke er vesentlig for å løse oppgave 1, samt at det er mulig å tilpasse oppgave 2 og justere hele eksamen på en måte som er gjennomførbar for eleven, anbefaler vi å fjerne forberedelsesdelen i norsk vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram. Dette for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.

Støtter dere forslaget om å fjerne forberedelsesdelen til skriftlig eksamen i læreplan i norsk (NOR01-06) etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram?

2. Eksamen vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram etter læreplan i samisk som førstespråk (SFS01-05)

Samisk som førstespråk fikk sentralgitt eksamen fra og med innføringen av LK20. Forberedelsesdelen består av tre til fire tekster. Som forberedelse til oppgave 3 kan det også være bilder i forberedelsesdelen. Eksamen består av tre oppgaver.

I en eksamen uten forberedelsesdel, kan oppgave 1 være som i dag. Endringen vil først og fremst berøre oppgave 2 og kreve korte nok tekstvedlegg til at det er mulig å lese dem innenfor rammen av eksamen. Eventuelt kan begge oppgavealternativene bli knyttet til samme tekstvedlegg. Det kan også være aktuelt å be elevene skrive noe kortere svar. I oppgave 3 er det viktig å ta hensyn til at alle skal kunne svare ut fra sin egen yrkesfaglige bakgrunn. Det vil tas hensyn til i sensuren at elevene har forholdt seg til ukjente tekster når de har besvart eksamen.

Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen i samisk som førstespråk vg2 fjernes hvis den også fjernes i norsk vg2. Dette for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen og ha samme eksamensordning uavhengig av hvilket språk eleven har som førstespråk.

Støtter dere forslaget om å fjerne forberedelsesdelen til skriftlig eksamen i læreplan i samisk som førstespråk (SFS01-05) etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram?

3. Eksamen vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram etter læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk (NOR03-04)

Eksamen er basert på samme modell som for norsk vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram (se over), men oppgavene er tilpasset læreplanen ved for eksempel å ha andre tekstvedlegg og oppgaveformuleringer. Konsekvensen av å fjerne forberedelsesdelen vil bli den samme som for norsk, vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram.

Støtter dere forslaget om å fjerne forberedelsesdelen til skriftlig eksamen i læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram?

4. Eksamen vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram etter læreplan i norsk for språklig minoriteter med kort botid i Norge (NOR09-04)

Faget fikk sentralt gitt eksamen fra og med innføringen av LK20. Eksamen inneholder tre oppgaver. Forberedelsesdelen oppgir et faglig tema til oppgave 1, der eleven skal bruke fagkunnskap og vise tekstforståelse i møte med en ukjent tekst. Videre har forberedelsesdelen en eller to tekster med refleksjonsoppgaver som skal gi grunnlag for oppgave 2. Oppgave 3 har yrkesfaglig tema og er ikke knyttet til forberedelsesdelen.

Hvis forberedelsesdelen fjernes vil oppgave 1 og 2 få en annen utforming. Oppgave 3 kan være som i dag. Det vil tas hensyn til at alle skal kunne svare ut fra sin egen yrkesfaglige bakgrunn.  Sensuren vil også ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen.

Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.

Støtter dere forslaget om å fjerne forberedelsesdelen til skriftlig eksamen i læreplan i norsk for språklig minoriteter med kort botid i Norge (NOR09-04) etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram?

5. Eksamen vg3 studieforberedende utdanningsprogram etter læreplan i norsk for språklig minoriteter med kort botid i Norge (NOR09-04)

Forberedelsesdelen består av et variert utvalg tekster som er løst knyttet til et tema, uten at temaet er eksplisitt. Eksamen inneholder tre oppgaver, to kortsvarsoppgaver og en litt lengre skriveoppgave. De to kortsvarsoppgavene prøver tekstforståelse og anvendt fagkunnskap, og begge er fra 2024 basert på tekster som ikke er kjent fra forberedelsesdelen. Oppgave 3 tar utgangspunkt i tekster fra forberedelsesdelen og har tre alternativer til valg. Disse oppgavene ber om tolkinger, egne meninger eller refleksjon.

Ved en eksamen uten forberedelsesdel kan oppgavene fortsatt være knyttet til tekstvedlegg, men i mye mindre omfang. Noen tekster bør kunne brukes til flere oppgaver. Tekstforståelse kan prøves med oppgavetyper som ikke omfatter like mye skriving som i dag, men dette må i så fall undersøkes og prøves ut. Oppgaver som prøver selvstendig skriving kan ta utgangspunkt i kortere tekster, sitater eller påstander.

Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at sentralt gitt eksamen i faget gjennomføres uten forberedelsesdel, slik som norsk hovedmål og sidemål vg3, for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.

Støtter dere forslaget om å fjerne forberedelsesdelen til skriftlig eksamen i læreplan i norsk for språklig minoriteter med kort botid i Norge (NOR09-04) etter vg3 studieforberedende utdanningsprogram og vg3 påbygging til generell studiekompetanse?

6. Eksamen vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram etter læreplan i norsk for elever med tegnspråk (NOR05-05)

Faget fikk sentralgitt eksamen fra og med innføringen av LK20, men det har foreløpig ikke vært noen påmeldte kandidater. Eksamen har tre oppgaver. Forberedelsesdelen består av et faglig tema til oppgave 1, der eleven skal bruke fagkunnskap i møte med en ukjent tekst. Til oppgave 2 og oppgave 3 er det et tekstutvalg.

Ved en eksamen uten forberedelsesdel kan oppgave 1 fortsatt være en tekstforståelsesoppgave, og i oppgave 2 og oppgave 3 kan skrivekompetansen bli knyttet til kortere tekster. Det er viktig å ta hensyn til at alle skal kunne svare ut fra sin egen yrkesfaglige bakgrunn. Sensuren vil også ta hensyn til at elevene møter ukjent materiell på eksamensdagen.

Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i faget fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurderingav eksamen.

Støtter dere forslaget om å fjerne forberedelsesdelen til skriftlig eksamen i læreplan i norsk for elever med tegnspråk (NOR05-05) etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram?

7. Eksamen vg3 studieforberedende utdanningsprogram etter læreplan i norsk for elever med tegnspråk (NOR05-05)

Forberedelsesdelen består av et variert utvalg tekster som er løst knyttet til et tema, uten at temaet er eksplisitt. Eksamen har tre oppgaver, to kortsvarsoppgaver og en litt lengre skriveoppgave. De to kortsvarsoppgavene prøver tekstforståelse og anvendt fagkunnskap, og begge oppgavene (fra våren 2024) er basert på tekster som ikke er kjent fra forberedelsesdelen. Oppgave 3 tar utgangspunkt i tekster fra forberedelsesdelen og har tre alternativer. Disse oppgavene ber om tolkinger, egne meninger eller refleksjon.

En eksamen uten forberedelsesdel vil kreve en justering av oppgavetypene og hvordan de utfyller hverandre. Oppgavene bør fortsatt være knyttet til tekstvedlegg, men i mindre omfang. Noen tekster kan brukes til flere oppgaver. Eksamen for elever med tegnspråk er likeverdig med norsk hovedmål, og skal være sammenlignbar med den, men må fortsatt være tilpasset elevgruppen og læreplanen. Tekstutvalget skal gjenspeile at elevene har opplæring til funksjonell tospråklighet.

Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at sentralt gitt eksamen i faget gjennomføres uten forberedelsesdel, slik som norsk hovedmål og sidemål vg3, for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.

Støtter dere forslaget om å fjerne forberedelsesdelen til skriftlig eksamen i læreplan i norsk for elever med tegnspråk (NOR05-05) etter vg3 studieforberedende utdanningsprogram og vg3 påbygging til generell studiekompetanse?

8. Eksamen vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram etter læreplaner i norsk tegnspråk (NOR04-05)

Faget fikk sentralt gitt eksamen fra og med innføringen av LK20, men det har foreløpig ikke vært noen påmeldte kandidater. Forberedelsesdelen består av et utvalg tegnspråktekster. Eksamen har tre oppgaver som til sammen prøver tekstforståelse, anvendt fagkunnskap og tekstskaping.

Norsk tegnspråk er ikke et skriftlig språk, så bruk av KI i forberedelsesdelen for å generere tekst som kan brukes direkte inn i en skriftlig besvarelse er ikke et tema. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen likevel fjernes for å få en eksamensordning som er lik uavhengig av hvilket språk eleven har som førstespråk. Det vil tas hensyn til at avlesning av tegnspråktekster tar mer tid enn å lese skrift.

Støtter dere forslaget om å fjerne forberedelsesdelen til eksamen i læreplan i norsk tegnspråk (NOR04-05) etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram?

9. Eksamen vg3 studieforberedende utdanningsprogram etter læreplan i norsk tegnspråk (NOR04-05)

Forberedelsesdelen består av et variert utvalg tegnspråktekster som er løst knyttet til et tema. Eksamen har tre oppgaver, to korte obligatoriske og en lengre oppgave som har to alternativer til valg. Alle er knyttet til forberedelsesdelen. Til sammen prøver oppgavene tekstforståelse, anvendt fagkunnskap og tekstskaping i ulike tegnspråklige sjangre.

Norsk tegnspråk er ikke et skriftlig språk, så bruk av KI for å generere tekst som kan brukes direkte inn i en skriftlig besvarelse, er ikke et tema. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen likevel fjernes for å ha lik eksamensordning uavhengig av hvilket språk eleven har som førstespråk. Det vil tas hensyn til at avlesning av tegnspråktekster tar mer tid enn å lese skrift.

Støtter dere forslaget om å fjerne forberedelsesdelen til eksamen i læreplan i norsk tegnspråk (NOR04-05) etter vg3 studieforberedende utdanningsprogram og vg3 påbygging til generell studiekompetanse?

10. Eksamen vg3 studieforberedende utdanningsprogram etter læreplaner i samisk som andrespråk (SAS02-01) og læreplan i kvensk eller finsk som andrespråk (KEF01-01)

I disse fagene er det gjort store endringer i forberedelsesdelen etter LK20. Innholdet i forberedelsesdelen er sterk redusert, og innholdet kobles ikke lenger til hele oppgavesettet, men til en eller noen av oppgavene. Forberedelsesdelen bidrar allikevel til et variert tekstutvalg.

I en eksamen uten forberedelsesdel vil tekstomfang tilpasses slik at det blir håndterbart for elevene. Per i dag får elevene noe språklig støtte av forberedelsesdelen uavhengig av hvor tett innholdet er koblet til oppgavene, i form av ord, grammatikk og setninger generelt. Et tiltak for at eksamen uten forberedelsesdel ikke skal bli for vanskelig er å tilføye språklig støtte, for eksempel ved å legge inn ord og setninger til hjelp i den enkelte oppgaven. Det vil også tas hensyn til i sensuren at elevene har forholdt seg til ukjente tekster når de har besvart eksamen. 

Selv om KI foreløpig er lite utviklet på samisk og kvensk, er teknologien i stadig utvikling. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen til sentralt gitt eksamen i disse fagene fjernes for å få en eksamensordning som har lik ordning for ulike språk, og for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.

Støtter dere forslaget om å fjerne forberedelsedelen til skriftlig eksamen i læreplan i samisk som andrespråk (SAS02-01) etter vg3 studieforberedende utdanningsprogram og vg3 påbygging til generell studiekompetanse?
Støtter dere forslaget om å fjerne forberedelsedelen til skriftlig eksamen i læreplan i kvensk eller finsk som andrespråk (KEF01-01) etter vg3 studieforberedende utdanningsprogram og vg3 påbygging til generell studiekompetanse?

11. Eksamen vg1 studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram etter læreplan i engelsk (ENG01-04)

I forbindelse med innføring av LK20 ble det innført heldigital eksamen der eksamen ikke lenger er en ren «skriveeksamen», men åpner for mange ulike måter elevene kan vise kompetansen sin på. Forberedelsesdelen består av en samling tekster. Det kan være ulike type tekster: sammensatte tekster, dikt, saktekster, sanger, videoer etc.

Eksamen består av fire deler og det er kun del fire, skriftlig produksjon, som er direkte knyttet til forberedelsesdelen. En eksamen uten forberedelsesdel kan derfor ha samme oppbygning som i dag, men tekstomfanget knyttet til del fire må justeres. Sensorene vil ta høyde for at elevene har forholdt seg til ukjente tekster når de har besvart eksamen.

I etterkant av eksamen våren 2023 ble tema i forberedelsesdelen fjernet og oppgavene ble formulert slik at det ikke er mulig å besvare oppgaven godt uten å forholde seg til innhold i selve eksamensoppgaven.

Siden engelsk vg1 etter LK20 har en eksamen som er sammensatt av flere ulike oppgaver og oppgavetyper vil ikke fjerning av forberedelsesdelen endre eksamen i veldig stor grad. Konsekvensen av å beholde forberedelsesdelen i faget er at elevene kan ta med seg relevante KI-genererte tekster til eksamen. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen i disse fagene fjernes for å bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.

Støtter dere forslaget om å fjerne forberedelsedelen til skriftlig eksamen i læreplan i engelsk (ENG01-04) etter vg1 studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram?

12. Eksamen vg1 studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram etter læreplan i engelsk for elever med tegnspråk (ENG02-04)

Eksamen er basert på samme modell som for engelsk vg1 studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram (se over), men oppgavene er tilpasset læreplanen. Konsekvensen av å ta bort forberedelsesdelen vil bli den samme som for engelsk, vg1 studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram. Utdanningsdirektoratet anbefaler at forberedelsesdelen fjernes for å sikre likhet og bidra til en gyldig, pålitelig og rettferdig vurdering av eksamen.

Støtter dere forslaget om å fjerne forberedelsedelen til skriftlig eksamen i læreplan i engelsk for elever med tegnspråk (ENG02-04) etter vg1 studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram?