Frist for uttalelse
14. november 2018
Publisert dato
18. oktober 2018
Vår referanse
2018/22966

Læreplan i samfunnsfag samisk

1. Om faget

1.1. Fagets relevans

Samfunnsfaget dreier seg om å forstå samfunn med perspektiver på fortid, nåtid og framtid. Faget skal bidra til ferdigheter som å utforske, tenke kritisk og se samfunnsmessige sammenhenger. Det handler om den enkeltes identitetsutvikling, og de forskjellige fellesskap vi mennesker inngår i både i og utenfor Sápmi/Sábme/Sáepmie. I samfunnsfagets sammenheng handler det også om å inkludere majoritet- og minoritetsperspektiver. Gjennom arbeid med faget skal elevene forstå hvordan geografiske, historiske og nåtidige forhold legger betingelser for hvordan mennesker dekker sine behov og fordeler makt og ressurser. En bærekraftig utvikling både har vært og er for framtiden en sentral utfordring. Elevene skal bli bevisste på hvordan vi er historieskapte, men også historieskapende. Dette innebærer å kunne reflektere rundt hva som fortelles, hvem som får skrive historien og til hvilke formål. Et aktivt medborgerskap forutsetter at en har vilje, kunnskap og gjennomføringskraft til å påvirke samfunnsutviklingen, særlig med tanke på framtidens utfordringer

1.2. Kjerneelementer i faget

Undring og utforsking 

Elevene skal kunne undre, reflektere og vurdere hvordan kunnskap om samfunnet blir til. Med utgangspunkt i sin egen livsverden skal de uttrykke sin nysgjerrighet og være aktivt kunnskapssøkende og -skapende sammen med andre, i og utenfor klasserommet. I tillegg skal elevene kunne innhente og bruke informasjon fra ulike typer kilder for å belyse forhold i samfunnet og egne liv, og vurdere om kildene er pålitelige og relevante. 

Samfunnskritisk tenkning og sammenhenger

Elevene skal forstå sammenhenger i samfunnet, og kunne vurdere kunnskap, hendelser, og fenomener fra ulike perspektiver. 

Demokrati og medborgerskap

Elevene skal forstå hvordan geografiske, historiske og nåtidige forhold har lagt og legger betingelser for menneskers mulighet til å samarbeide, organisere seg og fatte beslutninger i samfunn. De skal forstå hvorfor konflikter oppstår, hvordan de håndteres, og få erfaring med demokrati i praksis for å kunne påvirke og medvirke til samfunnsutforming. Innholdet i dette kjerneelementet skal ses i lys av ulike perspektiver, fra det lokale til det globale, samt i et urfolks- og minoritetsperspektiv, med fokus på fortid, nåtid og framtid. 

Bærekraftig utvikling 

Elevene skal forstå hvordan geografiske, historiske og nåtidige forhold har lagt og legger betingelser for hvordan mennesker dekker sine behov, og fordeler makt og ressurser. Det innebærer å kunne vurdere bakgrunnen for, konsekvenser av og handlingsalternativer for bærekraftig utvikling på individ-, nasjonalt og globalt nivå. Bærekraftig utvikling i samfunnsfag skal ses i lys av ulike perspektiver, fra det lokale til det globale samt i et urfolks- og minoritetsperspektiv, med fokus på fortid, nåtid og framtid. 

Identitetsutvikling og fellesskap

Elevene skal forstå hva samfunn er, hvorfor mennesker søker sammen og hvordan mennesker utvikler identitet og samhandler med andre. Dette innebærer ulike perspektiver på hva et godt liv kan være, og forstå seg selv med en fortid, nåtid og framtid.

1.3. Fagspesifikk tekst om hvordan verdigrunnlaget synliggjøres i faget

Samfunnsfaget skal være en arena for utfoldelse av skaperglede, engasjement, kritisk tenkning og utforskertrang. Faget skal hegne om og realisere holdninger og verdier som toleranse, likeverd og respekt. Gjennom samfunnsfaglige tenkemåter og metoder skal elevene utvikle et aktivt medborgerskap tuftet på en etisk bevissthet knyttet til demokrati, miljø, menneskerettigheter, likestilling og verdien av kulturelt mangfold i Sápmi/Sábme/Sáepmie og Norge.

1.4. Tverrfaglige temaer i faget

Bærekraftig utvikling

Bærekraftig utvikling i samfunnsfag fokuserer på årsaker til, og mulige løsninger på, ulike sosiale, økonomiske og miljømessige interessemotsetninger og spenningsforhold. Forståelse for hvordan naturen har blitt og blir forstått og forvaltet i Sápmi/Sábme/Sáepmie inngår i dette. En bærekraftig utvikling både lokalt, nasjonalt og globalt avhenger av demokratiske rammer, aktive medborgere og solidaritet med nåværende og fremtidige generasjoner.

Demokrati og medborgerskap

Demokrati og medborgerskap i samfunnsfag skal bidra til at elevene får innsikt i demokratiets muligheter og utfordringer, former og uttrykk. Elevene skal også ha forståelse for fremveksten av demokratiske institusjoner i Sápmi/Sábme/Sáepmie. Videre skal elevene få kunnskaper om og ferdigheter i demokratiske prosesser for å bli aktive medborgere. Et demokratisk sinnelag er avgjørende for en videre utvikling av velfungerende demokrati og for å forebygge ekstreme holdninger som blant annet kom til uttrykk 22.juli 2011.

Folkehelse og livsmestring

Folkehelse og livsmestring i samfunnsfag handler om identitetsutvikling og fellesskap i og utenfor Sápmi/Sábme/Sáepmie. Det handler om å ta bevisste og kunnskapsbaserte valg knyttet til ulike muligheter og utfordringer i livet. Samfunnsfaget skal også bidra med å skape forståelse, respekt og toleranse for andres livsvalg og perspektiver på hva et godt liv er.

1.5. Grunnleggende ferdigheter i faget

Digitale ferdigheter

Digitale ferdigheter i samfunnsfag innebærer å kunne bruke digitale ressurser til å søke etter informasjon, utøve kildekritikk og velge ut relevant informasjon og forstå hvordan algoritmer påvirker informasjonssøk. Det handler også om å kunne kommunisere og samarbeide digitalt, og å følge regler og normer for nettbasert kommunikasjon, personvern og opphavsrett. Samfunnsfag har et særskilt ansvar for den første innlæringen av digitale ferdigheter.   

Muntlige ferdigheter

Muntlige ferdigheter i samfunnsfag innebærer å kunne forstå, beskrive, sammenligne og analysere kilder og problemstillinger ved å bruke fortellinger, fakta, teorier, definisjoner og fagbegrep i innlegg, presentasjoner og meningsytringer. Det handler også om å lytte til, vurdere, gi respons på og videreutvikle innspill fra andre og fortellinger om egen fortid og nåtid.

Å kunne lese

Å kunne lese i samfunnsfag innebærer å utforske, tolke og reflektere over faglige tekster, bilder, film mm. for å forstå egen og andre kulturer, tider og steder. 

Å kunne regne

Å kunne regne i samfunnsfag innebærer å kunne hente inn, arbeide med, analysere og vurdere tallmateriale, og å presentere dette i tabeller, grafer og figurer. Det innebærer også å bruke målestokk, regne med tid og bruke regning til å forvalte pengebruk og personlig økonomi.

Å kunne skrive

Å kunne skrive i samfunnsfag innebærer å kunne uttrykke, grunngi og argumentere for standpunkt, og formidle og dele kunnskap skriftlig. Det innebærer også å sammenligne og drøfte årsaker, virkninger og sammenhenger. Videre handler det om å kunne vurdere verdier i kilder, hypoteser og modeller, og å kunne presentere resultat av samfunnsfaglige undersøkelser skriftlig.

2. Kompetansemål

Etter 4. årstrinn

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • Undre seg og uttrykke sin nysgjerrighet i samfunnsfaglige spørsmål med utgangspunkt i egen livsverden og i samarbeid med andre
  • Finne og bruke informasjon fra ulike kilder for å belyse forhold i egne liv og vurdere graden av kildenes relevans og pålitelighet
  • Forstå seg selv i tid og rom gjennom å utvikle kronologiske framstillinger og fortellinger
  • Sammenligne ulike levesett og forstå hvorfor mennesker tar andre valg enn seg selv
  • Gjennomføre demokratiske prosesser og reflektere over hva demokrati innebærer
  • Forstå hvorfor det oppstår konflikter i skole- og nærmiljøet, og samarbeide med andre for å finne konstruktive løsninger
  • Presentere ressursbruk i nærmiljøet og utvikle bærekraftige handlingsalternativer
  • Utforske og samtale om historiske og geografisk forutsetninger for bosetning og næringsliv
  • Sammenligne ulike levekår og samtale om rettferdighet og likeverd
  • Vurdere hvordan økonomi påvirker den enkeltes livssituasjon
  • Beskrive ulike familieformer i fortid og nåtid, og reflektere over hvorfor endring skjer
  • Drøfte dømmekraft i digital samhandling og forstå regler for personvern
  • Samarbeide om normer for samspill mellom mennesker og forstå hvorfor vi har normer
  •  Forstå hva et samfunn er og hvorfor mennesker søker sammen i ulike fellesskap
  • Samtale om kjønn og grensesetting knyttet til kropp og seksualitet
  • Reflektere over hvordan mennesker utvikler identitet og samhandler med andre
  • Forstå bakgrunnen for at samer regnes som urfolk og reflektere rundt fortellinger om samene
  • Beskrive mangfoldet i samisk kultur

Fagspesifikk omtale av vurdering i fag

Læreplaner for fag skal inneholde en fagspesifikk omtale av vurdering. Dette kommer senere.

Etter 7.årstrinn

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • Presentere ulike perspektiver i tidsaktuelle samfunnsdebatter
  • Finne og sammenligne informasjon fra ulike kilder og vurdere grad av pålitelighet og relevans Reflektere over hvordan ulike forestillinger om samfunnet blir til og brukes til å påvirke mennesker
  • Gjøre rede for hva et aktivt medborgerskap innebærer og drøfte hva et bærekraftig demokrati er betinget av
  • Gjøre rede for historiske forutsetninger for framveksten av demokrati som styreform nasjonalt og i Sápmi/Sábme/Sáepmie fram til vår egen tid
  • Drøfte aktuelle demokratiske utfordringer og løsninger
  • Bruke dømmekraft i i digital samhandling og handle i tråd med regler for personvern og opphavsrett
  • Drøfte ulike kulturelle perspektiver på hva som regnes for et godt liv
  • Gjøre rede for hovedtrekk ved samiske samfunn i fortid og nåtid og beskrive mangfoldet av samisk kultur og identitet
  • Presentere de norske nasjonale minoritetene og drøfte hvordan norske myndigheter har forholdt seg til disse fram til vår samtid
  • Gjøre rede for ulike seksuelle identiteter og drøfte hvordan kjønnsroller og seksualitet framstilles i forskjellige sammenhenger
  • Utforske og reflektere over historiske, geografiske og nåtidige forutsetninger for bosetning og samfunnsutvikling
  • Utforske ressursbruk i Sápmi/Sábme/Sáepmie, nasjonalt og globalt og drøfte om ressursbruken er bærekraftig
  • Gjøre rede for hovedtrekk og bakgrunn for politiske og sosiale prosesser i de samiske samfunn i dag og forstå grunnlaget for en egen samepolitikk
  • Beskrive framveksten av barns rettigheter og reflektere over de historiske endringene samfunnets forståelse av barndom har gjennomgått
  • Reflektere over hvordan ulik kommersiell påvirkning kan virke inn på personlig økonomi
  • innhold, tenkemåter, metoder vi pdd ikke har dekket godt nok som vi tenker skal med: utvikle bærekraftige handlingsalternativer, makt og fordeling av makt, konflikter, arb.liv, rettigheter og plikter, politiske systemer, rus, teknologi som endringsfaktor

Fagspesifikk omtale av vurdering i fag

Læreplaner for fag skal inneholde en fagspesifikk omtale av vurdering. Dette kommer senere.

Etter 10.årstrinn

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • Utforske hvordan ulike forestillinger som samfunnet blir til og drøfte påvirkningskraften disse har
  • Analysere ulike kilders formål, pålitelighet og relevans for å drøfte forestillinger om samfunnet
  • Utforske samfunnsfaglige metoder og drøfte metodenes relevans og gyldighet
  • Drøfte ulike perspektiver på hendelser og debatter som preger samfunnet
  • Sammenligne fortellinger om fortiden i ulike former og reflektere over forskjellene i disse
  • Utforske kontrafaktiske spørsmål
  • Forstå seg selv og samfunnet i tid og rom og drøfte hvordan livsvilkår og verdier påvirker tanker og handlinger
  • Reflektere over hvordan geografiske, historiske og nåtidige forhold har lagt og legger betingelser for organisering av samfunn
  • Gjøre rede for en dagsaktuell konflikt og analysere årsak- virkningsforhold
  • Gjøre rede for samenes historie, mangfold av kulturer, samfunnsliv og rettigheter i Norge
  • Sammenligne ulike styreformer og vurdere styrker og utfordringer ved demokrati som styreform
  • Delta aktivt i samfunnsdebatten i Sápmi/Sábme/Sáepmie, nasjonalt og globalt
  • Drøfte premisser for bærekraftig utvikling i Sápmi/Sábme/Sáepmie, nasjonalt og globalt
  • Utvikle og vurdere bærekraftige handlingsalternativer til samfunnsutfordringer i Sápmi/Sábme/Sáepmie, nasjonalt og globalt
  • Utforske hvordan samspillet mellom geografiske, historiske og nåtidige forhold har lagt og legger betingelser for hvordan mennesker dekker sine behov
  • Utforske og drøfte ulike perspektiver på hva samfunn er og sammenligne hvorfor mennesker søker sammen i et historisk-, nåtidig- og framtidsperspektiv
  • Drøfte ulike perspektiver på identitetsutvikling
  • Bruke dømmekraft i digital samhandling og handle i tråd med regler for personvern og opphavsrett
  • Analysere forbruksmønstre lokalt, nasjonalt og globalt og drøfte bærekraften ved disse
  • Innhold, metoder og tenkemåter vi pdd ikke har dekket godt nok: arb.liv, rettigheter og plikter, rus, internasjonale organisasjoner

Fagspesifikk omtale av vurdering i fag

Læreplaner for fag skal inneholde en fagspesifikk omtale av vurdering. Dette kommer senere.

3. Vurdering

3.1. Fagspesifikk omtale av vurdering i fag

Opplæringen og vurderingen i faget skal være i tråd med overordnet del av læreplanverket. Læreren skal gjennom sin vurderingspraksis støtte opp under elevens dybdelæring, motivasjon og mestring.  

Kompetansemålene er grunnlaget for vurdering i faget. Kompetansemålene skal forstås i lys av formålsparagrafen i opplæringsloven, overordnet del og teksten Om faget.  

Elevene skal medvirke i egen læring. De skal få muligheten til å vise kompetansen sin på ulike måter, reflektere over læringen og delta aktivt i vurderingen av eget arbeid. Læreren skal støtte og veilede eleven til å kunne sette seg mål og vurdere egen utvikling.  

Underveisvurderingen i fag skal brukes som et redskap i læreprosessen, gi grunnlag for tilpasset opplæring og bidra til at eleven øker kompetansen sin i faget. Den kompetansen eleven har vist

underveis i opplæringen, er en del av grunnlaget for vurderingen når standpunktkarakteren i fag skal fastsettes. 

I standpunktvurderingen skal læreren vurdere den samlete kompetansen i faget. Vurderingsgrunnlaget skal ivareta bredden i kompetansemålene i læreplanen. Eleven skal være kjent med hva det blir lagt vekt på i fastsettingen av standpunktkarakteren. 

3.2. Sluttvurdering

Omtale av sluttvurdering er ikke klar til denne innspillsrunden.

Dette er en tidlig skisse til læreplanen. Læreplanen skal ha en god sammenheng og vise tydelig retning for elevens kompetanse i faget.

Synes du læreplanskissen generelt gir en tydelig retning for det eleven skal lære i faget?

Læreplanene skal gjøre barn og unge i stand til å finne løsninger på og møte dagens og fremtidens utfordringer. Eleven skal utvikle relevant kompetanse og gode verdier og holdninger som har betydning for den enkelte og samfunnet. I læreplanene skal blant annet teknologi vektlegges.

Synes du læreplanskissen er fornyet og tilstrekkelig fremtidsrettet?

Læreplanene beskriver kompetansen elevene skal utvikle i faget, og de fastsatte kjerneelementene i faget beskriver det mest sentrale elevene skal lære.

Synes du kompetansemålene uttrykker det viktigste elevene skal lære i faget på en tydelig måte?

Læreplanene skal styre innholdet i opplæringen og skal også gi lærerne et handlingsrom til å tilpasse opplæringen. Opplæringen skal kunne tilpasses ulike elevgrupper.

Synes du læreplanskissen viser en god balanse mellom styring av innhold, og skolene og lærerens handlingsrom for valg av metoder og tilpasning til ulike elevgrupper?

Læreplanverket skal ha god sammenheng og vi skal sikre et verdiløft i skolen. Det betyr at det skal være en sammenheng fra verdigrunnlaget i formålsparagrafen og verdier og prinsipper i overordnet del, til læreplaner for fag.

Synes du verdigrunnlaget er ivaretatt i læreplanskissen?

Fagfornyelsen skal bidra til et verdiløft.

Synes du samiske verdier er nok belyst i læreplanskissen?

De tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling skal inngå i fagene der det er relevant. De omtales i Om faget og er integrert i kompetansemålene.

Synes du de tverrfaglige temaene er godt ivaretatt i læreplanskissen?

Omfanget i læreplanen skal være realistisk, sett i forhold til timetallet i faget. Læreplanene skal gi gode rammer for dybdelæring.

Synes du læreplanskissen viser et realistisk omfang i faget og at læreplanen legger til rette for dybdelæring?

Læreplanen skal være et godt arbeidsverktøy for lærere.

Synes du språket i læreplanskissen er klart og forståelig?

Læreplanen skal ha en fagspesifikk omtale av vurdering som skal utvikles for ulike hovedtrinn og som skal gi støtte til underveis og sluttvurdering. Denne teksten er en tidlig skisse, og vi ønsker innspill på hva som kan være relevant å ha med i en slik omtale.

Hva er viktig å ivareta i en fagspesifikk omtale av vurdering i læreplanen uten å begrense lærernes handlingsrom?

Grunnleggende ferdigheter skal videreføres og videreutvikles. Det skal bli tydeligere hvilke fag som har ansvar for hvilke deler av ferdighetene.

Synes du grunnleggende ferdigheter er godt ivaretatt i læreplanskissen?

Læreplanene skal vise en god progresjon for elevenes læringsløp.

Synes du læreplanskissen viser en tydelig progresjon i faget?

Alle elever skal ha kunnskap om Norges urfolk samer, samisk historie, språk, kultur, rettigheter og samfunnsliv.

Synes du de samiske læreplaneskissene i tilstrekkelig grad har et innhold som er relevant for elever i samisk skole og har skissene et fremtidsrettet perspektiv?

Fagfornyelsen skal legge til rette for at elevene lærer om hendelsen 22. juli 2011.

Er dette ivaretatt på en god måte i skissen til læreplanen i samfunnsfag?