Frist for uttalelse
4. september 2017
Publisert dato
4. mai 2017
Vår referanse
2017/3485

Kunnskapsdepartementets forslag til endringer i utdanningsprogram for helse og oppvekstfag

1. Helse og oppvekstfag

Illustrasjon av endringer i utdanningsprogram for helse- og oppvekstfag

Det foreslås å innføre valgfrie programfag i Vg2 helseservicefag og å flytte programområdet Vg2 aktivitør fra utdanningsprogram for design og håndverk til utdanningsprogram for helse- og oppvekstfag. Det arbeides i tillegg med å utvikle en ny opplæringsmodell for ambulansefaget som etter ønske fra faglig råd for helse og oppvekstfag, vil høres separat.

1.1. Vg1 helse- og oppvekstfag

Det foreslås ingen strukturelle endringer på Vg1 helse- og oppvekstfag.

1.2. ambulansefaget

Forslag til ny opplæringsmodell for ambulansefaget vil bli behandlet og hørt separat.

1.3. Vg2 helseservicefag

Det foreslås å innføre valgfrie programfag på Vg2 helseservicefag: helsesekretær, tannhelsesekretær og apotekteknikk.

1.3.1. Begrunnelse for innføring av valgfrie programfag på Vg2 helseservicefag

Faglig råd for helse- og oppvekstfag (FRHO) mener det er behov for å innføre fordypningsområder ved å opprette valgfrie programfag i Vg2 helseservicefag: helsesekretær, tannhelsesekretær og apotekteknikk for å gjøre elevene godt forberedt i møte med yrket. FRHO ønsker ikke å dele i tre programområder fordi elevgrunnlaget er lavt og fordi fagene er beslektet. Å innføre valgfrie programfag kan bidra til økt faglig spesialisering.

Dersom valgfrie programfag begrenser elevenes valg av Vg3 vil dette være en ulempe for elevene som må bestemme yrkesvalg tidligere enn med dagens ordning. Alternativt skal valg av valgfritt programfag i Vg2 helseservicefag ikke begrense elevenes valg av Vg3. Vi ber om høringsinstansenes syn på dette.

Et alternativ til å innføre valgfrie programfag på Vg2 helseservicefag kan være å utnytte de mulighetene som ligger i programfaget Yrkesfaglig fordypning (YFF). Vi ber derfor høringsinstansene vurdere om Yrkesfaglig fordypning (YFF) kan være en løsning som kan gi elever og skoler mulighet til tidligere spesialisering, både i Vg1 og i Vg2. YFF har totalt 421 timer (60 min) fordelt på Vg1 og Vg2. Dersom det viser seg å være et behov kan det også utvikles veiledninger til YFF som tar utgangspunkt i de tre yrkene som Vg2 helseservicefag fører fram til.

Det er i dag krav om autorisasjon for helsesekretær, tannhelsesekretær og apotektekniker fra Helsedirektoratet. Det bør derfor vurderes om valgfrie programfag på Vg2 på helseservicefag får konsekvenser for elevenes valg av Vg3. Faglig råd for helse- og oppvekstfag har anbefalt at det ikke opprettes egne Vg2-tilbud for helsesekretær, tannhelsesekretær og apotekteknikk fordi elevgrunnlaget er for lavt.

Bør det innføres valgfrie programfag på Vg2 helseservicefag: helsesekretær, tannhelsesekretær og apotekteknikk?
Dersom valgfrie programfag innføres på Vg2 helseservicefag skal dette ikke begrense elevens valg av Vg3 (helsesekretær, tannhelsesekretær og apotekteknikk).
Vil valgfrie programfag på Vg2 helseservicefag kunne få konsekvenser for elevenes valg av Vg3 og autorisasjon som helsepersonell?
Bør Vg2 helseservicefag opprettholdes som ett Vg2 uten å innføre valgfrie programfag og heller anvende programfaget yrkesfaglig fordypning i Vg1 og Vg2 for å sikre tidligere fordypning i yrkene?
Vi ber om høringsinstansenes kommentarer til utvikling av veiledere som alternativ til valgfrie programfag.

1.4. Vg3 barne- og ungdomsarbeiderfaget

FRHO har presisert at de ikke ønsker endringer i strukturen for barne- og ungdomsarbeiderfaget. Rådet mener at det er endringer i læreplanen for Vg3/opplæring i bedrift som må gjøres, ikke strukturendringer. Deres begrunnelse er at i grunnopplæringen skal grunnelementene i faget utvikles for å kunne arbeide med barn og unge. Videre spesialisering innen ulike områder bør skje på fagskolenivå.

1.5. Vg2 og Vg3 aktivitørfaget

Det vises til forslag om å flytte Vg2 og Vg3 aktivitørfaget fra utdanningsprogram for design og håndverk til utdanningsprogram for helse- og oppvekstfag, se Design og håndverk, 1.21 Vg2 aktivitør og Vg3 aktivitørfaget.