Frist for uttalelse
4. september 2017
Publisert dato
4. mai 2017
Vår referanse
2017/3485

Kunnskapsdepartementets forslag til endringer i utdanningsprogram for restaurant- og matfag

1. Restaurant- og matfag

Illustrasjon av endringer i utdanningsprogram for restaurant og matfag

For utdanningsprogram for restaurant- og matfag foreslås å dele programområdet Vg2 matfag for å imøtekomme matindustriens kompetansebehov og for å tilby elever tidligere faglig spesialisering. Det foreslås å slå sammen Vg3 butikkslakterfaget og Vg3 sjømathandlerfaget til et felles lærefag. Det foreslås å legge ned Vg3 sjømatproduksjon som eget lærefag og la faget bli en del av Vg3 industriell matproduksjon.

1.1. Vg1 restaurant- og matfag

Det foreslås ingen strukturendringer på utdanningsprogram for Vg1 restaurant- og matfag.

1.2. Vg2 matfag

Det forslås å dele Vg2 matfag i Vg2 baker- og konditor og Vg2 kjøttfag og næringsmiddelindustri.

Vg3 bakerfaget og Vg3 konditor videreføres i et nytt Vg2 baker- og konditor. Vg3 kjøttskjærerfaget, Vg3 pølsemakerfaget, Vg3 slakterfaget og Vg3 industriell matproduksjon videreføres i et nytt Vg2 kjøttfag og næringsmiddelindustri.

Høringsinstansene bes om å vurdere fagbetegnelsen på Vg2-tilbudene.

1.2.1. Begrunnelse for dele Vg2 matfag i Vg2 baker- og konditor og Vg2 kjøttfag og næringsmiddelindustri

Vg2 matfag leder i dag både til håndverksfag, som f.eks. baker og konditor og til industrifag, som f.eks. industriell matproduksjon. I følge Faglig råd for restaurant og matfag (FRRM) har dette bidratt til at Vg2 har en utydelig profil og FRRM mener at Vg2 matfag bør deles i tre nye Vg2 for å gi en mer relevant og yrkesrettet opplæring.

I høringen foreslås det en mellomløsning hvor forslaget er å dele Vg2 matfag i to nye Vg2: Vg2 baker- og konditor og Vg2 kjøttfag og næringsmiddelindustri. En inndeling av Vg2 matfag i to nye programområder vurderes som tilstrekkelig for å styrke faglig innhold og en relevant opplæring.

Høringsinstansene bes om å vurdere evt. risiko ved deling av eksisterende Vg2 matfag. Å opprette flere tilbud på Vg2 innenfor samme utdanningsprogram kan bli utfordrende både for fylkeskommunene som har ansvar for å opprette tilbudet, og for elevene som vil få færre lærefag å velge mellom når de skal tegne lærekontrakt. Tidligere har ikke Vg2 matfag hatt tilstrekkelig mange søkere til at det har blitt opprettet tilbud i alle fylkeskommuner.

Tabellen viser antall elever på Vg2 matfag per 1. oktober.

2014-2015

2015-2016

2016-2017

Akershus

58

40

50

Aust-Agder

12

9

12

Buskerud

16

19

15

Finnmark

4

5

4

Hedmark

15

10

11

Hordaland

23

14

21

Møre og Romsdal

15

18

23

Nordland

21

8

19

Nord-Trøndelag

8

6

6

Oppland

14

23

14

Oslo

11

10

12

Rogaland

45

40

31

Sogn og Fjordane

0

0

0

Sør-Trøndelag

50

30

31

Telemark

8

7

0

Troms

17

34

19

Vest-Agder

19

22

24

Vestfold

24

22

30

Østfold

31

21

22

Kilde: Utdanningsdirektoratet (Statistikkportalen)

De siste foreløpige søkertallene for skoleåret 2017-2018 viser at Vg1 restaurant og matfag har størst prosentvis nedgang. Det vil sannsynligvis bli en utfordring for fylkeskommunene å opprette begge Vg2-tilbudene med dagens elevgrunnlag.

Et alternativ til å dele Vg2 matfag i to nye programområder kan være å utnytte de mulighetene som ligger i programfaget Yrkesfaglig fordypning (YFF).

Vi ber derfor høringsinstansene vurdere om Yrkesfaglig fordypning (YFF) kan være en løsning som kan gi elever og skoler mulighet til tidligere spesialisering, både i Vg1 og i Vg2. YFF har totalt 421 timer (60 min) fordelt på Vg1 og Vg2. Dersom det viser seg å være et behov, kan det også utvikles veiledninger til YFF som tar utgangspunkt i lærefagene som utdanningsprogram for restaurant og matfag fører fram til.

Bør Vg2 matfag deles i Vg2 baker- og konditor og Vg2 kjøttfag og næringsmiddelindustri?
Høringsinstansenes syn på fagbetegnelsen Vg2 kjøttfag og næringsmiddelindustri.
Bør Vg2 matfag opprettholdes som ett Vg2 matfag og anvende programfaget yrkesfaglig fordypning i Vg1 og Vg2 for å gi mulighet for tidligere spesialisering i lærefagene?

1.3. Vg3 butikkslakterfaget og Vg3 sjømathandlerfaget

Det foreslås å slå sammen Vg3 butikkslakterfaget og Vg3 sjømathandlerfaget til Vg3 ferskvarekokk. Det nye lærefaget skal bygge på Vg2 kokk og servitørfag.

 

1.3.1. Begrunnelse for sammenslåing av Vg3 butikkslakterfaget og Vg3 sjømathandlerfaget

Butikkslakterfaget og sjømathandlerfaget har mange felleselementer og kompetansebeskrivelser som kunnskap om råvarer og tilberedning av disse. Service er en sentral del av fagene med kundebehandling som viktige arbeidsoppgaver. I tillegg utdannes disse fagarbeiderne til det samme arbeidsmarkedet: Ferskvareavdelinger i dagligvarehandel og spesialforretninger. Fagene har i dag relativt få lærlinger, og ved å slå sammen de to lærefagene til ett felles lærefag vil dette kunne gi elevene en større bredde i kompetanse og bedre muligheter for arbeid.

Bør butikkslakterfaget og sjømathandlerfaget slås sammen til et nytt felles lærefag?
Høringsinstansenes syn på fagbetegnelsen Vg3 ferskvarekokk.

1.4. Vg3 sjømatproduksjon

Det foreslås å legge ned Vg3 sjømatproduksjon som eget lærefag og la faget bli en del av Vg3 industriell matproduksjon.

1.4.1. Begrunnelse for at Vg3 sjømatproduksjon som eget lærefag nedlegges og blir en del av Vg3 industriell matproduksjon

Faglig råd for restaurant- og matfag har foreslått å legge ned Vg3 sjømatproduksjon som eget lærefag og la faget bli en del av Vg3 industriell matproduksjon.

Det finnes få søkere til lærekontrakt i sjømatproduksjonsfaget og bedriftene ønsker å satse mer på en generell matindustriutdanning. FRRM foreslår derfor at Vg3 sjømatproduksjon legges ned og integreres i Vg3 matproduksjon.

Sjømatproduksjon er ventet å være en bransje i vekst samtidig er det en stor utfordring at det finnes få søkere til lærekontrakt. Faglært arbeidskraft er også lite etterspurt av bedriftene. FRRM har foreslått å innføre sjømatproduksjon som et valgbart fordypningsområde i lærefaget industriell matproduksjon. Det er ikke mulig å innføre kun ett fordypningsområde i et lærefag. (Dette er et prinsipielt spørsmål som er drøftet i eget notat, Fordypninger på Vg3/opplæring i bedrift). Det foreslås derfor at sjømatproduksjon integreres i Vg3 industriell matproduksjon.

Høringsinstansenes syn på at sjømatproduksjon legges ned som eget lærefag og integreres i Vg3 industriell matproduksjon.

1.5. Vg3 institusjonskokkfaget

Faglig råd for restaurant- og matfag har foreslått å endre navn fra Vg3 institusjonskokk til Vg3 ernæringskokk.

1.5.1. Begrunnelse for endring av navn fra Vg3 institusjonskokk til Vg3 ernæringskokk

Faglig råd for restaurant og matfag mener at et navnebytte kan bidra til å styrke rekrutteringen til faget.

Høringsinstansenes syn på fagbetegnelsen Vg3 ernæringskokk