Engelsk for hørselshemmede
1. Siste utkast til kjerneelementer i engelsk for hørselsemmede
Kjerneelementene er det viktigste elevene skal lære i faget og er et forarbeid til læreplanene som skal utarbeides neste skoleår. Kjerneelementene skal danne grunnlaget for utviklingen av selve læreplanene.
Vi trenger dine innspill på valgene og prioriteringene som er gjort i kjerneelementene. Vil utkastet legge til rette for at innholdet i fagene blir mer relevant? Vil det legge bedre til rette for dybdelæring i fremtidens skole?
Siste utkast til kjerneelementer i engelsk for hørselshemmede er:
- kommunikasjon
- interkulturell kompetanse
- språklæring
- språkteknologi og nye medier
Kjerneelementene gjelder for engelsk for hørselshemmede både i grunnskolen og videregående opplæring.
Begrunnelsene for valgene og prioriteringene som er gjort, finner du i vedlegg nederst.
I tillegg har vi spørsmål om hvordan du mener samisk innhold, verdigrunnlaget fra overordnet del og grunnleggende ferdigheter er ivaretatt.
Vi ønsker også å vite om du mener kompetansemålene bør utvikles på flere trinn enn i dag når arbeidet med læreplaner starter.
2. Beskrivelse av kjerneelementer og progresjon
I engelsk for hørselshemmede er det foreslått fire kjerneelementer som beskrives her. Avslutningsvis vil du få spørsmål om du mener kjerneelementene dekker det viktigste innholdet i faget og om de er tilstrekkelig fremtidsrettet.
2.1. Kommunikasjon
Kjerneelementet kommunikasjon innebærer at elevene skal forstå og bli forstått når de bruker engelsk i ulike situasjoner, i direkte kommunikasjon og skriftlig. Det innebærer å velge blant ulike språkmodaliteter (tegnspråklig og/eller talespråklig og skriftlig) og bruke den som gir eleven tilgang til engelsk for å kunne kommunisere hensiktsmessig med hørende og hørselshemmede. Faget skal gi elevene gleden av å utforske og mestre ulike språkhandlinger og gi dem trygghet til å bruke engelsk i samhandling med andre.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet
1.-2.trinn | 3.-4.trinn | 5.-7.trinn | 8.-10.trinn/vgo |
Samhandling om dagligdagse temaer. Forstå og respondere
| Samhandle i ulike situasjoner om kjente og dagligdagse temaer, i direkte kommunikasjon og skriftlig (refleksjon) | Gradvis mer komplekse, tilpasset og autentisk samhandling om ulike dagligdagse og faglige temaer i direkte kommunikasjon og skriftlig (samhandling, refleksjon og argumentasjon)
| Stadig mer komplekse, tilpasset og autentisk samhandling, i formelle og uformelle situasjoner, om skjønnlitterære, faglige og tverrfaglige temaer i direkte kommunikasjon og skriftlige (hensiktsmessig samhandling, refleksjon, argumentasjon og drøfting) |
Behov og følelser uttrykt i direkte kommunikasjon og i enkle skriftlige tekster, individuelt og i samarbeid med andre | Behov, følelser og interesser uttrykt kreativt i direkte kommunikasjon og i produksjon av forskjellige enkle typer skriftlige tekster, individuelt og i samarbeid med andre | Dagligdagse og faglige temaer uttrykket i utforskende produksjon, i direkte kommunikasjon og i skriftlige tekster, individuelt og i samarbeid med andre | Kreativ og skapende produksjon av stadig mer komplekse tekster tilpasset ulike formål, om et bredt spekter av forskjellige temaer uttrykket i direkte kommunikasjon og i skriftlige tekster |
Aktiviteter fra barnekultur/ kulturelle uttrykksformer for hørende og hørselshemmede, og kreativ språkbruk i lek og rollespill | Barnekultur /kulturelle uttrykksformer for hørende og hørselshemmede, og aktiv språkbruk i lek, tegnspråkpoesi, sanger, rim, regler, rollespill, dramatiseringer og fortellinger. | Aktiv, kreativ og utforskende språkbruk gjennom kulturelle uttrykksformer for hørende og hørselshemmede som tegnspråkpoesi, sanger/lyrikk, rollespill, dramatiseringer, fortellinger og sakprosa |
2.2. Interkulturell kompetanse
Kjerneelementet interkulturell kompetanse innebærer at kunnskap om og en utforskende tilnærming til andre språk, kulturer, levesett og tenkemåter åpner for nye perspektiver på verden og oss selv. Elevene skal få innsikt i og utvikle forståelse for kulturelt og språklig mangfold både lokalt og globalt og bruke denne kompetansen i samhandling med hørende og hørselshemmede mennesker fra ulike kulturer. Dette omfatter urfolk, og ulike kontekster der engelsk brukes, både som førstespråk og som kontaktspråk. Elevene skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger for å kunne forholde seg til andres tenkemåter, levesett, kommunikasjonsformer og kulturelle uttrykksformer blant hørende og hørselshemmede på en hensiktsmessig måte.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet
1.-7.trinn | 8.-10.trinn | vgo |
Glede ved å delta i barnekultur og kulturelle uttrykksformer for hørende og hørselshemmede fra ulike samfunn og sammenhenger der engelsk brukes | Kunnskap om levesett, samfunnsforhold og tenkemåter blant hørende og hørselshemmede der engelsk brukes, sammenlignet med det eleven selv er en del av | Kunnskap om historie, samfunnsforhold, tenkemåter, identitetsdannelse, kommunikasjonsstiler og levesett blant hørende og hørselshemmede der engelsk brukes (sammenligning, kritisk refleksjon, bruke individuelt og i samhandling med andre) |
Nysgjerrighet og åpenhet omkring kulturelle uttrykksformer for hørende og hørselshemmede i ulike samfunn og sammenhenger der engelsk brukes | Kulturelle uttrykksformer og aktiviteter for hørende og hørselshemmede i sammenhenger der engelsk brukes, sammenlignet med det eleven selv er en del av, inkludert samiske sammenhenger (kreativ utforsking og refleksjon) | Kunnskaper om kulturelle uttrykksformer og aktiviteter for hørende og hørselshemmede i ulike sammenhenger og kulturer der engelsk brukes, inkludert urfolks egenartede kulturer, sammenlignet med det eleven selv er en del av (kritisk refleksjon) |
Aspekter som stereotypier og fordommer i sammenhenger der engelsk brukes (nysgjerrighet, åpen tilnærming og toleranse) | Bevisst holdning til stereotypier og fordommer i sammenhenger der engelsk brukes (nysgjerrighet, åpen tilnærming, toleranse og bruke i samhandling med andre) |
2.3. Språklæring
Kjerneelementet språklæring innebærer at elevene skal utvikle bevissthet om hvordan de lærer best og utvikle kunnskap om engelsk som system (språklyder, ordforråd, ord-, setnings- og tekststrukturer). Dette innebærer å utvikle og ta i bruk språklæringsstrategier, for å kunne avlese, lytte, lese, skrive, og samhandle på tegnspråk og/eller talespråk. I tillegg betyr språklæring å kunne overføre kunnskap, og se sammenhenger mellom eget morsmål, engelsk, og andre språk elevene kan.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet
1.-2.trinn | 3.-4.trinn | 5.-7.trinn | 8.-10.trinn | vgo |
Tegn og/eller ord, enkle uttrykk og språklige strukturer | Dagligdags tegn- og/eller ordforråd og enkle språklige strukturer, også skriftlig | Relevant tegn- og/eller ordforråd og grunnleggende språklige strukturer, også skriftlig | Relevant tegn- og/eller ordforråd og varierte språklige strukturer, også skriftlig | Variert tegn- og/eller ordforråd, og språklige strukturer, også skriftlig |
Lese og skrive ordbilder | Sammenligne tegn og/eller ord og uttrykk med eget/egne språk | Begynnende bevisstgjøring om flerspråklighet som ressurs | Øke bevisstheten om flerspråklighet som ressurs | Utnytte flerspråklighet som ressurs |
Språklek og kreative aktiviteter (oppdage engelske språklyder og munnformer) | Koble språklyder til bokstaver og trekke lydene sammen til ord | Kjennskap til grunnleggende stavemønstre (bruke i lesing, og skrive enkle tekster av ulike slag) | Kjennskap til noe språklig terminologi rundt grunnleggende språklige mønstre og tekststruktur (bruke i lesing, reflektert samhandling og kreativ tekstskaping og sammenheng mellom skrift og uttale) | Kjennskap til variert språklig terminologi for å analysere språk og språklige mønstre (bruke i egen utforskende og kreative språkbruk og -produksjon, individuelt og sammen med andre) |
Enkle språklæringsstrategier og enkel egenvurdering av egen språklæringsprosess | Enkle språklærings-, lese- og skrivestrategier; egen- og hverandre vurdering av språklæringsprosesser | Ulike strategier som støtte i et spekter av språklæringsprosesser og kommunikasjonssituasjoner; egen- og hverandre vurdering og sette mål for egen læring | Et bredt repertoar og bevisst bruk av strategier for avlesing, lytting, samtale på tegnspråk eller talespråk, lesing, skriving, ord- og grammatikklæring tilpasset formål og situasjon; kritisk refleksjon, alene og sammen med andre, rundt språklæringsprosesser og mål for egen læring | |
Noen varianter av engelsk talespråk som verdensspråk, og/eller ulike tegnspråk i engelskspråklige land | Terminologi for å kunne beskrive forskjeller mellom varianter av engelsk som verdensspråk og engelskspråklige tegnspråk | Videreutvikle kunnskaper om engelsk som verdensspråk og forskjellige varianter av engelskspråklige tegnspråk (begrepsapparat for kritisk refleksjon) | ||
Eksperimentering med formell og uformell språkbruk | Introduksjon av formell og uformell språkbruk | Bruke kunnskap om formell og uformell språkbruk | Kritisk bevissthet om ulike språklige registre |
2.4. Språkteknologi og nye medier
Kjerneelementet språkteknologi og nye medier innebærer å å lære engelsk, kommunisere og samhandle med hørende og hørselshemmede, og utvikle interkulturell kompetanse gjennom kreativ og kritisk bruk av teknologi og digitale medier. Dette består blant annet i å bruke teknologi for å forstå, lære seg og ta i bruk språket i direkte kommunikasjon og skriftlig, alene og i samarbeid med andre. Opplæringen skal også utnytte den kunnskapen og de ferdighetene elevene har tilegnet seg utenfor skolen.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet
1.-7.trinn | 8.-10.trinn | vgo |
Utforskende bruk av relevante språklæringsteknologier og nye medier som ressurs for språklæring på en kreativ, spontan og autentisk måte | Bevisst bruk av relevante språklæringsteknologier og nye medier som ressurs for språklæring på en kreativ, spontan og autentisk måte | Reflektert og bevisst bruk av relevante språklæringsteknologier og nye medier som ressurs for språklæring på en kreativ, spontan og autentisk måte |
Utforskende bruk av relevante språkteknologier og nye medier som ressurs til kommunikasjon og samhandling i direkte kommunikasjon og skriftlig | Kritisk og bevisst bruk av relevant språkteknologi og nye medier til kommunikasjon og samhandling i direkte kommunikasjon og skriftlig | Selvstendig bruk av relevant språkteknologi og nye medier til kommunikasjon og samhandling i direkte kommunikasjon og skriftlig (potensielle muligheter, begrensninger og utfordringer) |
Glede ved å oppsøke, avlese, lese og tolke autentiske skjermbaserte tekster og kilder innen språk, kultur og aktuelle samfunnsforhold der engelsk brukes | Gradvis mer selvstendig og kritisk tilnærming til søk, innhenting og tolking av autentiske skjermbaserte tekster og kilder innen språk, kultur og aktuelle samfunnsforhold der engelsk brukes | Selvstendig, kreativ og kritisk tilnærming til og bruk av autentiske skjermbaserte tekster og kilder innen språk, kultur og aktuelle samfunnsforhold der engelsk brukes
|
Grunnleggende bevissthet om muligheter og begrensninger som språkteknologi og nye medier har for språklæring, kommunikasjon og interkulturell kompetanse | Refleksjon og diskusjon rundt muligheter og begrensninger som språkteknologi og nye medier har for språklæring, kommunikasjon og interkulturell kompetanse | Selvstendig og kritisk refleksjon over og vurdering av muligheter og begrensninger som språkteknologi og nye medier har for språklæring, kommunikasjon og interkulturell kompetanse |
3. Samisk innhold
Alle elever skal få opplæring om samisk språk, kultur og samfunnsliv.
4. Integrering av verdigrunnlaget i Overordnet del
Det er utviklet ny overordnet del av læreplanverket som utdyper verdigrunnlaget i formålsparagrafen og de overordnede målsettingene for opplæringen, og som skal bidra til bedre sammenheng i læreplanverket. I fagfornyelsen skal overordnet del integreres tydeligere i fag.
Verdigrunnlaget foreslås innarbeidet i engelsk for hørselshemmede på følgende måte:
Opplæringen skal ifølge formålsparagrafen «åpne dører mot verden og framtiden», samtidig som den skal «... utvide kjennskapen til og forståelsen av vår felles internasjonale kulturtradisjon». Her spiller engelsk som et felles verdensspråk en viktig rolle. Når elevene skal «… utvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger for å mestre livene sine og delta i arbeid og fellesskap i samfunnet», vil engelskkompetansen være sentral, også hvis de skal arbeide innenlands. Elevene skal bli trygge språkbrukere og få utvikle sin språklige identitet og da må elevenes «hjemmespråk», for eksempel samisk, blir verdsatt på skolen. Engelskfaget kan koples til elevenes førstespråk som ikke nødvendigvis er norsk/samisk.
5. Grunnleggende ferdigheter
I fagfornyelsen skal lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter videreføres som grunnleggende ferdigheter. Ferdighetene skal innarbeides i læreplaner der det vurderes som faglig relevant. Samtidig skal det bli tydeligere hvilke fag som har ansvar for ulike sider ved ferdighetene, spesielt når det gjelder digitale ferdigheter og regning.
De grunnleggende ferdighetene foreslås innarbeidet i engelsk for hørselshemmede på følgende måte:
Språklæring er grunnleggende for å forstå og gjøre seg forstått på engelsk, og derfor er muntlige ferdigheter (lytte, tale, samtale), lese og skrive, de viktigste grunnleggende ferdighetene. De er redskaper i utvikling av lese- og skrivestrategier, kommunikasjonsstrategier, ordlærings- og forståelsesstrategier til selvstendig bruk i livet etter skolen. Digitale ferdigheter kommer til uttrykk i faget generelt og i et eget kjerneelement spesielt. Digitale ferdigheter og ressurser blir en stadig større del av kommunikasjon og samhandling, informasjonsinnhenting, læring (både i og utenfor skolen) og opplæring. Dette åpner for større muligheter for tilpasning og tilrettelegging for den enkelte elev. Digitale ferdigheter støtter og utvikler de andre grunnleggende ferdighetene som redskap for læring i engelsk på skolen og i arbeidslivet.
6. Kompetansemål
Spørsmålene har så langt handlet om kjerneelementene som er utarbeidet. Dette forarbeidet skal videreutvikles til kompetanse i læreplanene. Læreplanene skal legge til rette for mer dybdelæring, og for en bedre progresjon i elevenes læringsløp. Ett av tiltakene vi skal vurdere er derfor om det skal utvikles kompetansemål på flere trinn enn i dag, og eventuelt i hvilke fag.