Frist for uttalelse
17. april 2018
Publisert dato
5. mars 2018
Vår referanse
2018/15595

Finsk som andrespråk

1. Siste utkast til kjerneelementer i finsk som andrespråk

Kjerneelementene er det viktigste elevene skal lære i faget og er et forarbeid til læreplanene som skal utarbeides neste skoleår. Kjerneelementene skal danne grunnlaget for utviklingen av selve læreplanene. 

Vi trenger dine innspill på valgene og prioriteringene som er gjort i kjerneelementene. Vil utkastet legge til rette for at innholdet i fagene blir mer relevant? Vil det legge bedre til rette for dybdelæring i fremtidens skole? 

Siste utkast til kjerneelementer finsk som andrespråk er:

  • muntlig kommunikasjon
  • skriftlig kommunikasjon
  • språk som system og mulighet
  • kvensk/norskfinsk kultur og samfunn

Kjerneelementene gjelder finsk som andrespråk både i grunnskole og videregående opplæring.

Begrunnelsene for valgene og prioriteringene som er gjort, finner du i vedlegg nederst. 

I tillegg har vi spørsmål om hvordan du mener samisk innhold, verdigrunnlaget fra overordnet del og grunnleggende ferdigheter er ivaretatt.

Vi ønsker også å vite om du mener kompetansemålene bør utvikles på flere trinn enn i dag når arbeidet med læreplaner starter.  

2. Beskrivelse av kjerneelementer og progresjon

I finsk som andrespråk er det foreslått fire kjerneelementer som beskrives her. Avslutningsvis vil du få spørsmål om du mener kjerneelementene dekker det viktigste innholdet i faget og om de er tilstrekkelig fremtidsrettet. 

2.1. Muntlig kommunikasjon

Det muntlige språkets muligheter skal utforskes og oppdages gjennom lek, kreative læringsprosesser og digitale medier og ressurser. Elevene skal utvikle et ordforråd og ferdigheter for å kunne lytte og kommunisere med andre i ulike sammenhenger.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

 

1.-4.trinn

5.-7.trinn

8.-10. trinn

Vg1-Vg3

  •  utforske språket gjennom varierte kreative og formelle aktiviteter

 

  •  lytte og forstå
  • grammatikk gjennom modellering
  • ordforråd knyttet til hverdagsliv, familie og nærmiljø

 

  • lytte, forstå og respondere
  • tekster med lokal kasus og ordklasser
  • ordforråd om hverdagsliv, nærmiljø og samfunn

 

 

  • lytte, forstå og gi uttrykk for egne refleksjoner
  • tekster med lokalkasus, ordklasser og samsvarsbøying i nåtid og fortid
  • ordforråd om nærmiljø og samfunn

 

  • lytte, forstå og gi uttrykk for egne refleksjoner
  • tekster med lokalkasus, ordklasser og samsvarsbøying i nåtid og fortid
  • temaer knyttet til nærmiljø, lokal kultur og samfunn og finsk-ugriske kulturer

 

 

2.2. Skriftlig kommunikasjon

Det skriftlige språkets muligheter skal utforskes og oppdages gjennom lek, kreative læringsprosesser og digitale ressurser. Elevene skal utvikle et ordforråd og ferdigheter for å kunne lese, forstå og skrive tekster med ulik lengde, vanskelighetsgrad og til ulike målgrupper og formål. Elevene skal bruke relevant språk- og kommunikasjonsteknologi og bearbeide tekster etter tilbakemelding. Tekster knyttet til hverdagsliv og kvensk/norskfinsk kultur inngår i dette kjerneelementet.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

1.-4. trinn

5.-7. trinn

8.-10. trinn

Vg1–Vg3

  •  lese og skrive enkle ord og korte tekster
  • bruke enkle lese- og skrivestrategier
  • grammatikk og skriving gjennom modellering
  • enkel verbbøyning
  • bruke grunnleggende språk- og kommunikasjons-teknolog i egen læring
  • ese og skrive ulike tekster om kjente emner
  • lokalkasus og ordklasser
  • bruke hensiktsmessige lese- og skrivestrategier
  • enkle rettskrivingsregler
  • bruke grunnleggende språk- og kommunikasjonsteknologi i egen læring

 

  • lese ulike tekster med økende kompleksitet fra nåtid og fortid
  • skrive ulike teksttyper med ulik kompleksitet og formål
  • bruke hensiktsmessige lese- og skrivestrategier
  • rettskrivingsregler
  • språk- og kommunikasjons- teknologi tilpasset ulike formål
  • lese ulike tekster med økende kompleksitet fra nåtid og fortid
  • skrive ulike teksttyper med ulik kompleksitet og formål
  • bruke hensiktsmessige lese- og skrivestrategier
  • rettskrivingsregler
  • vurdere, velge og bruke ulike typer av språk og kommunikasjonsteknologi tilpasset ulike formål

 

2.3. Språk som system og mulighet

Elevene skal utforske og tilegne seg språket som system både muntlig og skriftlig gjennom ulike aktiviteter. De skal kjenne til og bruke de vanligste grammatiske strukturene i kvensk/finsk for å kunne kommunisere på ulike nivå. De skal utvikle et begrepssystem for å kunne snakke om språket. Elevene skal også kunne reflektere over hvordan en lærer språk. Elevene skal bruke ulike digitale ressurser og hensiktsmessig språk- og kommunikasjonsteknologi i egen læring.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

1.-4.trinn

5.-7. trinn

8.-10. trinn

Vg1-Vg3

  • lek og kreative læringsprosesser
  • ordforråd og enkle fraser
  • utvikle bevissthet om språklyder
  • grunnleggende grammatikk-opplæring gjennom modellering
  • digitale læringsressurser
  • lek og kreative læringsprosesser
  • ordforråd og fraser
  • lokalkasus og ordklasser
  • grunnleggende rettskrivingsregler og ordbøyning
  • digitale læringsressurser

 

  • varierte opplæringsformer
  • variert språkbruk
  • de vanligste kasus, nåtid og fortid
  • rettskrivingsregler og samsvarsbøyning
  • digitale læringsressurser og kommunikasjonsformer
  • varierte opplæringsformer
  • variert språkbruk og utvikle et metaspråk
  • rettskrivingsregler og samsvarsbøyning
  • de vanligste kasus, nåtid, fortid og passiv
  • ulike/varierte digitale læringsressurser og kommunikasjonsformer

 

2.4. Kvensk/norskfinsk kultur og samfunn

Faget skal bidra til at elevene får en dypere forståelse av kvener og norskfinners språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i en flerkulturell region. De skal også ha kjennskap til kultur og samfunn i nabolandet Finland og til det finsk-ugriske språkfelleskapet

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

1.-4. trinn

5.-7. trinn

8.-10. trinn

Vg1-Vg3

  • kvener/norskfinsk tradisjon og kultur i lokalsamfunnet
  • barnekultur på Nordkalotten
  • kvensk/norskfinsk kultur, historie og språk i lokalsamfunnet
  • kultur og språk på Nordkalotten

 

  • kvensk/norskfinsk kultur, historie og språk i lokalsamfunnet og i Norge
  • beslektede språk

 

  • kvensk/norskfinsk kultur, historie og språk i lokalsamfunnet og i Norge
  • finsk-ugriske språk og kulturer

 

Synes du at kjerneelementene i utkastet dekker det viktigste innholdet i faget? Hvis ikke, har du forslag til endringer?
Synes du kjerneelementene i utkastet er tilstrekkelig fremtidsrettet? Hvis ikke, hvilke endringer anbefaler du?

3. Samisk innhold

Alle elever skal få opplæring om samisk språk, kultur og samfunnsliv.  

Synes du utkastet til kjerneelementer for finsk som andrespråk legger til rette for å ivareta samisk innhold i læreplanen?

4. Integrering av verdigrunnlaget i Overordnet del

Det er utviklet ny overordnet del av læreplanverket som utdyper verdigrunnlaget i formålsparagrafen og de overordnede målsettingene for opplæringen. I fagfornyelsen skal overordnet del integreres tydeligere i fag.  

Verdigrunnlaget foreslås integrert i finsk som andrespråk på følgende måte: 

I ny Overordna del nevnes det fem folkegrupper som har en århundrelang tilknytning til Norge og som har status som nasjonal minoritet. To av folkegruppene som nevnes er kvener/norskfinner og skogfinner. Nasjonale minoriteter har bidratt til å forme den norske kulturen. Gjennom alle tider har det norske samfunnet blitt påvirket av ulike strømninger og kulturtradisjoner. Opplæringen skal derfor gi kunnskap om kvener/norskfinner og skogfinner. I en tid der befolkningen er mer sammensatt enn noen gang, og der verden knyttes tettere sammen, blir språkkunnskaper og kulturforståelse stadig viktigere.

Synes du utkastet til kjerneelementer for finsk som andrespråk legger til rette for å ivareta en bedre integrering av verdigrunnlaget? Hvis ikke, hvordan bør verdigrunnlaget integreres tydeligere i faget?

5. Grunnleggende ferdigheter

I fagfornyelsen skal lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter videreføres som grunnleggende ferdigheter. Ferdighetene skal innarbeides i læreplaner der det vurderes som faglig relevant. Samtidig skal det bli tydeligere hvilke fag som har ansvar for ulike sider ved ferdighetene, spesielt når det gjelder digitale ferdigheter og regning. 

De grunnleggende ferdighetene foreslås innarbeidet i finsk som andrespråk på følgende måte: 

De grunnleggende ferdighetene skal bidra til å utvikle elevenes kompetanse i faget. I finsk som andrespråk er spesielt: muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne skrive og digitale ferdigheter viktig. Disse ferdighetene er avgjørende redskaper for læring og en forutsetning for at elevene kan vise kompetanse i faget. Vi mener at finsk som andrespråk har et større ansvar for nevnte ferdigheter enn de har for regning som grunnleggende ferdighet.

Synes du utkastet viser hvilke sider ved ferdighetene som er relevante for finsk som andrespråk? Hvis ikke, hvilke sider ved de grunnleggende ferdigheter bør vektlegges tydeligere i faget?

6. Kompetansemål

Spørsmålene har så langt handlet om kjerneelementene som er utarbeidet. Dette forarbeidet skal videreutvikles til kompetanse i læreplanene. Læreplanene skal legge til rette for mer dybdelæring, og for en bedre progresjon i elevenes læringsløp. Ett av tiltakene vi skal vurdere er derfor om det skal utvikles kompetansemål på flere trinn enn i dag, og eventuelt i hvilke fag.

Synes du kompetansemålene bør utvikles på flere trinn enn i dag i finsk som andrespråk?