Finsk som andrespråk
1. Siste utkast til kjerneelementer i finsk som andrespråk
Kjerneelementene er det viktigste elevene skal lære i faget og er et forarbeid til læreplanene som skal utarbeides neste skoleår. Kjerneelementene skal danne grunnlaget for utviklingen av selve læreplanene.
Vi trenger dine innspill på valgene og prioriteringene som er gjort i kjerneelementene. Vil utkastet legge til rette for at innholdet i fagene blir mer relevant? Vil det legge bedre til rette for dybdelæring i fremtidens skole?
Siste utkast til kjerneelementer finsk som andrespråk er:
- muntlig kommunikasjon
- skriftlig kommunikasjon
- språk som system og mulighet
- kvensk/norskfinsk kultur og samfunn
Kjerneelementene gjelder finsk som andrespråk både i grunnskole og videregående opplæring.
Begrunnelsene for valgene og prioriteringene som er gjort, finner du i vedlegg nederst.
I tillegg har vi spørsmål om hvordan du mener samisk innhold, verdigrunnlaget fra overordnet del og grunnleggende ferdigheter er ivaretatt.
Vi ønsker også å vite om du mener kompetansemålene bør utvikles på flere trinn enn i dag når arbeidet med læreplaner starter.
2. Beskrivelse av kjerneelementer og progresjon
I finsk som andrespråk er det foreslått fire kjerneelementer som beskrives her. Avslutningsvis vil du få spørsmål om du mener kjerneelementene dekker det viktigste innholdet i faget og om de er tilstrekkelig fremtidsrettet.
2.1. Muntlig kommunikasjon
Det muntlige språkets muligheter skal utforskes og oppdages gjennom lek, kreative læringsprosesser og digitale medier og ressurser. Elevene skal utvikle et ordforråd og ferdigheter for å kunne lytte og kommunisere med andre i ulike sammenhenger.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet
1.-4.trinn | 5.-7.trinn | 8.-10. trinn | Vg1-Vg3 | |
| ||||
|
|
|
|
2.2. Skriftlig kommunikasjon
Det skriftlige språkets muligheter skal utforskes og oppdages gjennom lek, kreative læringsprosesser og digitale ressurser. Elevene skal utvikle et ordforråd og ferdigheter for å kunne lese, forstå og skrive tekster med ulik lengde, vanskelighetsgrad og til ulike målgrupper og formål. Elevene skal bruke relevant språk- og kommunikasjonsteknologi og bearbeide tekster etter tilbakemelding. Tekster knyttet til hverdagsliv og kvensk/norskfinsk kultur inngår i dette kjerneelementet.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet
1.-4. trinn | 5.-7. trinn | 8.-10. trinn | Vg1–Vg3 |
|
|
|
|
2.3. Språk som system og mulighet
Elevene skal utforske og tilegne seg språket som system både muntlig og skriftlig gjennom ulike aktiviteter. De skal kjenne til og bruke de vanligste grammatiske strukturene i kvensk/finsk for å kunne kommunisere på ulike nivå. De skal utvikle et begrepssystem for å kunne snakke om språket. Elevene skal også kunne reflektere over hvordan en lærer språk. Elevene skal bruke ulike digitale ressurser og hensiktsmessig språk- og kommunikasjonsteknologi i egen læring.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet
1.-4.trinn | 5.-7. trinn | 8.-10. trinn | Vg1-Vg3 | |
|
|
|
|
2.4. Kvensk/norskfinsk kultur og samfunn
Faget skal bidra til at elevene får en dypere forståelse av kvener og norskfinners språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i en flerkulturell region. De skal også ha kjennskap til kultur og samfunn i nabolandet Finland og til det finsk-ugriske språkfelleskapet
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet
1.-4. trinn | 5.-7. trinn | 8.-10. trinn | Vg1-Vg3 |
|
|
|
|
3. Samisk innhold
Alle elever skal få opplæring om samisk språk, kultur og samfunnsliv.
4. Integrering av verdigrunnlaget i Overordnet del
Det er utviklet ny overordnet del av læreplanverket som utdyper verdigrunnlaget i formålsparagrafen og de overordnede målsettingene for opplæringen. I fagfornyelsen skal overordnet del integreres tydeligere i fag.
Verdigrunnlaget foreslås integrert i finsk som andrespråk på følgende måte:
I ny Overordna del nevnes det fem folkegrupper som har en århundrelang tilknytning til Norge og som har status som nasjonal minoritet. To av folkegruppene som nevnes er kvener/norskfinner og skogfinner. Nasjonale minoriteter har bidratt til å forme den norske kulturen. Gjennom alle tider har det norske samfunnet blitt påvirket av ulike strømninger og kulturtradisjoner. Opplæringen skal derfor gi kunnskap om kvener/norskfinner og skogfinner. I en tid der befolkningen er mer sammensatt enn noen gang, og der verden knyttes tettere sammen, blir språkkunnskaper og kulturforståelse stadig viktigere.
5. Grunnleggende ferdigheter
I fagfornyelsen skal lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter videreføres som grunnleggende ferdigheter. Ferdighetene skal innarbeides i læreplaner der det vurderes som faglig relevant. Samtidig skal det bli tydeligere hvilke fag som har ansvar for ulike sider ved ferdighetene, spesielt når det gjelder digitale ferdigheter og regning.
De grunnleggende ferdighetene foreslås innarbeidet i finsk som andrespråk på følgende måte:
De grunnleggende ferdighetene skal bidra til å utvikle elevenes kompetanse i faget. I finsk som andrespråk er spesielt: muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne skrive og digitale ferdigheter viktig. Disse ferdighetene er avgjørende redskaper for læring og en forutsetning for at elevene kan vise kompetanse i faget. Vi mener at finsk som andrespråk har et større ansvar for nevnte ferdigheter enn de har for regning som grunnleggende ferdighet.
6. Kompetansemål
Spørsmålene har så langt handlet om kjerneelementene som er utarbeidet. Dette forarbeidet skal videreutvikles til kompetanse i læreplanene. Læreplanene skal legge til rette for mer dybdelæring, og for en bedre progresjon i elevenes læringsløp. Ett av tiltakene vi skal vurdere er derfor om det skal utvikles kompetansemål på flere trinn enn i dag, og eventuelt i hvilke fag.