Fremmedspråk
1. Siste utkast til kjerneelementer i fremmedspråk
Kjerneelementene er det viktigste elevene skal lære i faget og er et forarbeid til læreplanene som skal utarbeides neste skoleår. Kjerneelementene skal danne grunnlaget for utviklingen av selve læreplanene.
Vi trenger dine innspill på valgene og prioriteringene som er gjort i kjerneelementene. Vil utkastet legge til rette for at innholdet i fagene blir mer relevant? Vil det legge bedre til rette for dybdelæring i fremtidens skole?
Siste utkast til kjerneelementer i fremmedspråk er:
- kommunikasjon
- interkulturell kompetanse
- språklæring og flerspråklighet
- språkteknologi og nye medier
Begrunnelsene for valgene og prioriteringene som er gjort, finner du i vedlegg nederst.
I tillegg har vi spørsmål om hvordan du mener samisk innhold, verdigrunnlaget fra overordnet del og grunnleggende ferdigheter er ivaretatt.
Vi ønsker også å vite om du mener kompetansemålene bør utvikles på flere trinn enn i dag når arbeidet med læreplaner starter.
2. Beskrivelse av kjerneelementer og progresjon
I fremmedspråk er det foreslått fire kjerneelementer som beskrives her. Avslutningsvis vil du få spørsmål om du mener kjerneelementene dekker det viktigste innholdet i faget og om de er tilstrekkelig fremtidsrettet.
2.1. Kommunikasjon
Kjerneelementet kommunikasjon innebærer at kommunikasjon er selve kjernen i faget. Å lære fremmedspråk handler om å forstå og bli forstått ved å utvikle kunnskaper og ferdigheter knyttet til det å kommunisere hensiktsmessig. både muntlig og skriftlig. Elevene skal ta i bruk språkkunnskapen på en kreativ måte fra første stund og videreutvikle den i ulike situasjoner, med ulike formål, og ved bruk av ulike medier og verktøy.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet | ||
Nivå I | Nivå II | Nivå III |
|
|
|
2.2. Interkulturell kompetanse
Kjerneelementet interkulturell kompetanse innebærer at kunnskap om og en utforskende tilnærming til andre språk, kulturer, levesett og tenkemåter åpner for nye perspektiver på verden og oss selv. Utvikle nysgjerrighet, innsikt i og forståelse for kulturelt og språklig mangfold både lokalt og globalt og å kunne bruke denne kompetansen i samhandling med andre.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet | ||
Nivå I | Nivå II | Nivå III |
|
|
|
2.3. Språklæring og flerspråklighet
Kjerneelementet språklæring og flerspråklighet innebærer at kunnskap om språk og utforskning av egen og andres språklæring gjør elevene bedre i stand til å lære språk i et livslangt perspektiv. Elevene er allerede flerspråklige og har omfattende språklæringserfaring fra ulike kontekster. Ved å overføre språkkunnskaper og språklæringserfaringer fra andre språk elevene kan og kjenner til, blir læringen mer effektiv og meningsfull.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet | ||
Nivå I | Nivå II | Nivå III |
|
|
|
2.4. Språkteknologi og nye medier
Kjerneelementet språkteknologi og nye medier innebærer at å utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og nye medier gir utvidede muligheter for kreativ og kritisk læring, bruk og forståelse av språk, kommunikasjon og interkulturell kompetanse.
Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet | ||
Nivå I | Nivå II | Nivå III |
|
|
|
3. Samisk innhold
Alle elever skal få opplæring om samisk språk, kultur og samfunnsliv.
4. Integrering av verdigrunnlaget i Overordnet del
Det er utviklet ny overordnet del av læreplanverket som utdyper verdigrunnlaget i formålsparagrafen og de overordnede målsettingene for opplæringen, og som skal bidra til bedre sammenheng i læreplanverket. I fagfornyelsen skal overordnet del integreres tydeligere i fag.
Verdigrunnlaget foreslås integrert i fremmedspråk på følgende måte:
I sektorens innspill på 1. utkast til KE-elementer ble mer enn noe annet Menneskeverdet, Demokrati og medvirkning og Identitet og kulturelt mangfold framhevet som sentrale verdier i faget. Andre stikkord som ble nevnt i forbindelse med dette punktet var skaperglede, engasjement, utforskertrang, kritisk tenkning og miljøhensyn.
Kunnskap om samfunnets språklige mangfold gir alle elever verdifull innsikt i ulike uttrykksformer, ideer og tradisjoner. Gjennom opplæringen i fremmedspråk skal elevene lære om mangfold, identitet og variasjon innenfor kultur og samfunnsliv i målspråksområdet og sammenligne med Norge.
Utforskning og kritisk tenkning rundt bruk av hjelpemidler og ulike læringsstrategier er en del av språklæringen. Å lære fremmedspråk skal også bidra til at elevene blir bevisst sine språklæringserfaringer fra norsk, samisk, engelsk og andre språk.
Ved å oppleve ulike språklige og kunstneriske uttrykksformer og utforskende, praktiske og engasjerende læringsaktiviteter skal elevene få mulighet til å utvikle kreativitet og skaperglede ved å ta i bruk språket.
Det å lære om områdene som er knyttet til målspråket, utvikler forståelse, innsikt og respekt for kulturelt og språklig mangfold og for menneskeverdet.
5. Grunnleggende ferdigheter
I fagfornyelsen skal lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter videreføres som grunnleggende ferdigheter. Ferdighetene skal innarbeides i læreplaner der det vurderes som faglig relevant. Samtidig skal det bli tydeligere hvilke fag som har ansvar for ulike sider ved ferdighetene, spesielt når det gjelder digitale ferdigheter og regning.
De grunnleggende ferdighetene foreslås innarbeidet i fremmedspråk på følgende måte:
Sammenlignet med andre fag, er etter vår vurdering Å kunne regne som grunnleggende ferdighet underordnet de andre grunnleggende ferdighetene i faget fremmedspråk. Dette understøttes også av sektorens innspill på 1. utkast til KE-elementer på dette punktet. Faget har få timer til rådighet, for eksempel bare 225 timer på hele ungdomstrinnet. Disse timene ønsker vi å bruke til å prioritere de øvrige grunnleggende ferdighetene, som alle er svært sentrale i faget.
Det å kunne et språk innebærer særlig
- å kunne lese som grunnleggende ferdighet
- å kunne skrive som grunnleggende ferdighet
- muntlige ferdigheter som grunnleggende ferdighet (lytte tale)
Ferdighetene lese, skrive og muntlige ferdigheter gjennomsyrer faget. Elevene bruker disse ferdighetene for å lære fremmedspråk. Samtidig kan disse ferdighetene sies å utgjøre en sentral kjerne i faget, siden elevene først og fremst skal lære å lese, lytte, skrive og uttrykke seg muntlig på fremmedspråket. Elevene skal bli bevisste på hva de kan om de grunnleggende ferdighetene fra andre fag, og på hvordan denne kunnskapen kan overføres til fremmedspråk.
Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet bør i større grad fremheves i fremmedspråk, siden ferdigheter i bruk av digitale verktøy, medier og ressurser har et stort potensial for å utvikle elevenes interkulturelle og kommunikative kompetanse i tillegg til den digitale kompetansen. Derfor har faget fremmedspråk et eget kjerneelement «Språkteknologi og nye medier».
6. Kompetansemål
Spørsmålene har så langt handlet om kjerneelementene som er utarbeidet. Dette forarbeidet skal videreutvikles til kompetanse i læreplanene. Læreplanene skal legge til rette for mer dybdelæring, og for en bedre progresjon i elevenes læringsløp. Ett av tiltakene vi skal vurdere er derfor om det skal utvikles kompetansemål på flere trinn enn i dag, og eventuelt i hvilke fag.