Frist for uttalelse
17. april 2018
Publisert dato
5. mars 2018
Vår referanse
2018/15595

Fremmedspråk

1. Siste utkast til kjerneelementer i fremmedspråk

Kjerneelementene er det viktigste elevene skal lære i faget og er et forarbeid til læreplanene som skal utarbeides neste skoleår. Kjerneelementene skal danne grunnlaget for utviklingen av selve læreplanene. 

Vi trenger dine innspill på valgene og prioriteringene som er gjort i kjerneelementene. Vil utkastet legge til rette for at innholdet i fagene blir mer relevant? Vil det legge bedre til rette for dybdelæring i fremtidens skole? 

Siste utkast til kjerneelementer i fremmedspråk er:

  • kommunikasjon
  • interkulturell kompetanse
  • språklæring og flerspråklighet
  • språkteknologi og nye medier

Begrunnelsene for valgene og prioriteringene som er gjort, finner du i vedlegg nederst. 

I tillegg har vi spørsmål om hvordan du mener samisk innhold, verdigrunnlaget fra overordnet del og grunnleggende ferdigheter er ivaretatt.

Vi ønsker også å vite om du mener kompetansemålene bør utvikles på flere trinn enn i dag når arbeidet med læreplaner starter.  

2. Beskrivelse av kjerneelementer og progresjon

I fremmedspråk er det foreslått fire kjerneelementer som beskrives her. Avslutningsvis vil du få spørsmål om du mener kjerneelementene dekker det viktigste innholdet i faget og om de er tilstrekkelig fremtidsrettet. 

2.1. Kommunikasjon

Kjerneelementet kommunikasjon innebærer at kommunikasjon er selve kjernen i faget. Å lære fremmedspråk handler om å forstå og bli forstått ved å utvikle kunnskaper og ferdigheter knyttet til det å kommunisere hensiktsmessig. både muntlig og skriftlig. Elevene skal ta i bruk språkkunnskapen på en kreativ måte fra første stund og videreutvikle den i ulike situasjoner, med ulike formål, og ved bruk av ulike medier og verktøy. 

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

         Nivå I

     Nivå II

     Nivå III

  • forstå enkle tilpassede og autentiske teksttyper
  •  produsere enkle muntlige og skriftlige teksttyper
  • samhandle om et utvalg kjente og dagligdagse temaer, og uttrykke egne ønsker, meninger og følelser
  • eksperimentere og skape med språket individuelt og i samarbeid med andre
  • forstå gradvis mer komplekse tilpassede og autentiske teksttyper
  • produsere teksttyper tilpasset ulike formål
  • samhandle om dagligdagse og faglige temaer, og redegjøre for egne ønsker, holdninger, synspunkter og følelser
  • eksperimentere og skape med et gradvis mer avansert språk individuelt og i samarbeid med andre
  • forstå stadig mer komplekse autentiske teksttyper
  • produsere stadig mer komplekse teksttyper tilpasset ulike formål
  • samhandle formålstjenlig om en rekke dagligdagse og faglige temaer, og drøfte egne og andres ønsker, holdninger og synspunkter
  • eksperimentere og skape med økende grad av språklig kompleksitet, individuelt og i samarbeid med andre

 

2.2. Interkulturell kompetanse

Kjerneelementet interkulturell kompetanse innebærer at kunnskap om og en utforskende tilnærming til andre språk, kulturer, levesett og tenkemåter åpner for nye perspektiver på verden og oss selv. Utvikle nysgjerrighet, innsikt i og forståelse for kulturelt og språklig mangfold både lokalt og globalt og å kunne bruke denne kompetansen i samhandling med andre.  

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

         Nivå I

     Nivå II

     Nivå III

  • utvikle nysgjerrighet, innsikt i og forståelse for kulturelt og språklig mangfold både lokalt og globalt
  • utforske et utvalg kulturelle uttrykksmåter knyttet til for eksempel omgangsformer, tradisjoner, skikker, musikk, film eller litteratur
  • tilegne seg kunnskap om og reflektere over et utvalg aktuelle samfunnsforhold, knyttet til geografi, politikk, religion eller historie i målspråkkulturene
  • sammenligne noen sentrale sider av målspråkkulturene med egen bakgrunn og reflektere rundt stereotypier og fordommer knyttet til disse.

 

 

 

 

  • videreutvikle nysgjerrighet, innsikt i og forståelse for kulturelt og språklig mangfold både lokalt og globalt
  • videreutvikle innsikt i ulike kulturelle uttrykksmåter knyttet til omgangsformer, tradisjoner, skikker, musikk, film og litteratur
  • videreutvikle kunnskap om og reflektere over aktuelle samfunnsforhold, knyttet til geografi, politikk, religion og historie i målspråkkulturene
  • reflektere rundt likheter og ulikheter i målspråkkulturenes uttrykksmåter og aktuelle samfunnsforhold sammenlignet med egen bakgrunn
  •  videreutvikle refleksjoner rundt stereotypier og fordommer og hvordan dette påvirker eget og andres verdensbilde
  • vise innsikt i og forståelse for kulturelt og språklig mangfold både lokalt og globalt
  • ta i bruk ny innsikt om kulturelle uttrykksmåter, tradisjoner, skikker og omgangsformer individuelt og i samhandling med andre
  •  drøfte aktuelle samfunnsforhold, geografi, politikk, religion og historie i målspråkkulturene
  • formidle og diskutere likheter og ulikheter i målspråkkulturenes uttrykksmåter og aktuelle samfunnsforhold og kunne sammenligne dem med egen bakgrunn
  • drøfte etnosentrisme, stereotypier og fordommer og hvordan disse påvirker eget og andres verdensbilde og samhandling

 

2.3. Språklæring og flerspråklighet

Kjerneelementet språklæring og flerspråklighet innebærer at kunnskap om språk og utforskning av egen og andres språklæring gjør elevene bedre i stand til å lære språk i et livslangt perspektiv. Elevene er allerede flerspråklige og har omfattende språklæringserfaring fra ulike kontekster. Ved å overføre språkkunnskaper og språklæringserfaringer fra andre språk elevene kan og kjenner til, blir læringen mer effektiv og meningsfull.

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

     Nivå I

     Nivå II

     Nivå III

  • utforske og bruke et utvalg strategier som støtte i språklæringsprosesser og kommunikasjonssituasjoner, for eksempel strategier for lesing, skriving, lytting, tale, samhandling, ord- og grammatikklæring
  •  overføre og utnytte språklæringsstrategier og språkkunnskaper fra andre språk elevene kan og kjenner til i egen språklæring
  •  reflektere over hvordan flerspråklighet kan være en ressurs i språklæringen
  •  aktivt utvikle et grunnleggende ordforråd om kjente og dagligdagse temaer
  •  utforske språkets grunnleggende mønstre i uttale, skriftnormer, grammatikk og tekstsammenheng for å mestre enkle kommunikasjonssituasjoner
  • utforske og ta i bruk et utvalg hjelpemidler og ressurser kreativt, hensiktsmessig og kritisk i språklæring og kommunikasjon
  • kunne beskrive egen og bidra i andres språklæringsprosess
  • videreutvikle og bruke ulike strategier som støtte i språklæringsprosesser og kommunikasjonssituasjoner, for eksempel strategier for lesing, skriving, lytting, tale, samhandling, ord- og grammatikklæring
  • overføre og utnytte språklæringsstrategier og språkkunnskaper fra andre språk elevene kan og kjenner til i egen språklæring
  • reflektere over flerspråklighet som en ressurs for den enkelte og i et samfunnsperspektiv
  • aktivt videreutvikle et ordforråd om kjente dagligdagse og faglige temaerutforske språkets sentrale mønstre i uttale, skriftnormer, grammatikk og tekstsammenheng for å kunne ta disse i bruk i ulike kommunikasjonssituasjoner
  •  utforske og ta i bruk et bredt utvalg hjelpemidler og ressurser kreativt, hensiktsmessig og kritisk i språklæring og kommunikasjon
  •  sette seg mål for egen læring og vurdere egen og andres språklæringsprosess

 

  • ta i bruk et bredt repertoar av strategier for lesing, skriving, lytting, tale, samhandling, ord- og grammatikklæring tilpasset formål og situasjon
  •  bruke den samlede språk- og språklæringskompetansen fra ulike språk eleven kan og kjenner til, til bevisst språklæring og språkbruk
  •  reflektere over og drøfte betydningen av flerspråklighet som en ressurs for den enkelte og i et samfunnsperspektiv
  •  aktivt videreutvikle et bredt generelt og faglig ordforråd både knyttet til målspråkkulturene og seg selv
  • videreutvikle kunnskaper om språkets sentrale mønstre i uttale, skriftnormer, grammatikk og tekstsammenheng og kunne ta disse i bruk i kommunikasjonssituasjoner
  •  utforske og ta i bruk et bredt utvalg hjelpemidler og ressurser kreativt, hensiktsmessig og kritisk i språklæring og kommunikasjon.
  • sette seg mål for egen læring og vurdere egen og andres språklæringsprosess

 

 

2.4. Språkteknologi og nye medier

Kjerneelementet språkteknologi og nye medier innebærer at å utforske og utnytte faglig relevant språkteknologi og nye medier gir utvidede muligheter for kreativ og kritisk læring, bruk og forståelse av språk, kommunikasjon og interkulturell kompetanse. 

Sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i kjerneelementet

         Nivå I

     Nivå II

     Nivå III

  • utforske muligheter for bruk av språkteknologi og nye medier til kreativitet, spontanitet og autentisitet i språklæring
  •  utforske muligheter for bruk av relevant og hensiktsmessig språkteknologi og nye medier som ressurs for kommunikasjon på målspråket gjennom å oppsøke autentisk materiale fra og om målspråkområdene
  • reflektere over hvilke muligheter og begrensninger språkteknologi og nye medier har for språklæring, kommunikasjon og interkulturell kompetanse
  • Kreativ og kritisk bruk av språkteknologi og nye medier i språklæring
  •  selvstendig og kritisk bruk av språkteknologi og nye medier som ressurs for kommunikasjon på målspråket gjennom å oppsøke og velge ut autentisk materiale fra og om målspråkområdene
  • kritisk vurdere og diskutere hvilke muligheter og begrensninger språkteknologi og nye medier har for språklæring, kommunikasjon og interkulturell kompetanse
  • Videreutvikle kreativ og kritisk bruk av språkteknologi og nye medier i språklæring, samt forstå muligheter og begrensninger med denne bruken
  • videreutvikle selvstendig og kritisk bruk av språkteknologi og nye medier som ressurs for kommunikasjon i målspråket, og forstå utfordringer med denne bruken gjennom å oppsøke og velge ut autentisk materiale fra og målspråkområdene
  • kritisk og selvstendig vurdere hvilke muligheter og begrensninger språkteknologi og nye medier har for språklæring, kommunikasjon og interkulturell kompetanse

 

Synes du at kjerneelementene i utkastet dekker det viktigste innholdet i faget? Hvis ikke, har du forslag til endringer?
Synes du kjerneelementene i utkastet er tilstrekkelig fremtidsrettet? Hvis ikke, hvilke endringer anbefaler du?

3. Samisk innhold

Alle elever skal få opplæring om samisk språk, kultur og samfunnsliv.  

Synes du utkastet til kjerneelementer for fremmedspråk legger til rette for å ivareta samisk innhold i læreplanen?

4. Integrering av verdigrunnlaget i Overordnet del

Det er utviklet ny overordnet del av læreplanverket som utdyper verdigrunnlaget i formålsparagrafen og de overordnede målsettingene for opplæringen, og som skal bidra til bedre sammenheng i læreplanverket. I fagfornyelsen skal overordnet del integreres tydeligere i fag.  

Verdigrunnlaget foreslås integrert i fremmedspråk på følgende måte:  

I sektorens innspill på 1. utkast til KE-elementer ble mer enn noe annet Menneskeverdet, Demokrati og medvirkning og Identitet og kulturelt mangfold framhevet som sentrale verdier i faget. Andre stikkord som ble nevnt i forbindelse med dette punktet var skaperglede, engasjement, utforskertrang, kritisk tenkning og miljøhensyn

Kunnskap om samfunnets språklige mangfold gir alle elever verdifull innsikt i ulike uttrykksformer, ideer og tradisjoner. Gjennom opplæringen i fremmedspråk skal elevene lære om mangfold, identitet og variasjon innenfor kultur og samfunnsliv i målspråksområdet og sammenligne med Norge

Utforskning og kritisk tenkning rundt bruk av hjelpemidler og ulike læringsstrategier er en del av språklæringen. Å lære fremmedspråk skal også bidra til at elevene blir bevisst sine språklæringserfaringer fra norsk, samisk, engelsk og andre språk.

Ved å oppleve ulike språklige og kunstneriske uttrykksformer og utforskende, praktiske og engasjerende læringsaktiviteter skal elevene få mulighet til å utvikle kreativitet og skaperglede ved å ta i bruk språket.
 

Det å lære om områdene som er knyttet til målspråket, utvikler forståelse, innsikt og respekt for kulturelt og språklig mangfold og for menneskeverdet.

Synes du utkastet til kjerneelementer for fremmedspråk legger til rette for å ivareta en bedre integrering av verdigrunnlaget? Hvis ikke, hvordan bør verdigrunnlaget integreres tydeligere i faget?

5. Grunnleggende ferdigheter

I fagfornyelsen skal lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter videreføres som grunnleggende ferdigheter. Ferdighetene skal innarbeides i læreplaner der det vurderes som faglig relevant. Samtidig skal det bli tydeligere hvilke fag som har ansvar for ulike sider ved ferdighetene, spesielt når det gjelder digitale ferdigheter og regning.  

De grunnleggende ferdighetene foreslås innarbeidet i fremmedspråk på følgende måte: 

Sammenlignet med andre fag, er etter vår vurdering Å kunne regne som grunnleggende ferdighet underordnet de andre grunnleggende ferdighetene i faget fremmedspråk. Dette understøttes også av sektorens innspill på 1. utkast til KE-elementer på dette punktet. Faget har få timer til rådighet, for eksempel bare 225 timer på hele ungdomstrinnet. Disse timene ønsker vi å bruke til å prioritere de øvrige grunnleggende ferdighetene, som alle er svært sentrale i faget. 

Det å kunne et språk innebærer særlig

  • å kunne lese som grunnleggende ferdighet
  • å kunne skrive som grunnleggende ferdighet
  • muntlige ferdigheter som grunnleggende ferdighet (lytte tale)

Ferdighetene lese, skrive og muntlige ferdigheter gjennomsyrer faget. Elevene bruker disse ferdighetene for å lære fremmedspråk. Samtidig kan disse ferdighetene sies å utgjøre en sentral kjerne i faget, siden elevene først og fremst skal lære å lese, lytte, skrive og uttrykke seg muntlig på fremmedspråket. Elevene skal bli bevisste på hva de kan om de grunnleggende ferdighetene fra andre fag, og på hvordan denne kunnskapen kan overføres til fremmedspråk.

Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet bør i større grad fremheves i fremmedspråk, siden ferdigheter i bruk av digitale verktøy, medier og ressurser har et stort potensial for å utvikle elevenes interkulturelle og kommunikative kompetanse i tillegg til den digitale kompetansen. Derfor har faget fremmedspråk et eget kjerneelement «Språkteknologi og nye medier».

Synes du utkastet viser hvilke sider ved ferdighetene som er relevante for fremmedspråk?Hvis ikke, hvilke sider ved de grunnleggende ferdigheter bør vektlegges tydeligere i faget?

6. Kompetansemål

Spørsmålene har så langt handlet om kjerneelementene som er utarbeidet. Dette forarbeidet skal videreutvikles til kompetanse i læreplanene. Læreplanene skal legge til rette for mer dybdelæring, og for en bedre progresjon i elevenes læringsløp. Ett av tiltakene vi skal vurdere er derfor om det skal utvikles kompetansemål på flere trinn enn i dag, og eventuelt i hvilke fag.  

Synes du kompetansemålene bør utvikles på flere trinn enn i dag i fremmedspråk?