Frist for uttalelse
10. november 2017
Publisert dato
23. oktober 2017
Vår referanse
2017/7076

Kroppsøving

1. Andre skisse til kjerneelementer i kroppsøving

Vi ønsker ditt innspill i den videre prosessen med å prioritere det viktigste i faget. Dette vil være verdifullt i det videre arbeidet med kjerneelementene. 

Under følger ny skisse til hva kjerneelementene kan være. Vi skal jobbe videre med kjerneelementene på bakgrunn av innspillene som kommer her.

Du kan gi innspill på ett eller flere fag. Om du skal svare på flere fag, kan du trykke på Lagre og send inn til slutt. Vi ser frem til lese dine/deres innspill.

 

Andre skisse – kjerneelementer i KROPPSØVING

Dette er en skisse til hva kjerneelementer kan være. Den viser hvor langt kjerneelementgruppen har kommet i arbeidet med å definere hva som er kjerneelementer i de ulike fagene.

Fagets kjerneelementer er det elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget, det mest betydningsfulle faglige innholdet elevene skal arbeide med i opplæringen.

Kjerneelementene skal prege innholdet og progresjonen i læreplanene og bidra til at elevene over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger i faget.

Fagets kjerneelementer består av sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget.

Alle fag har metoder, tenkemåter, begreper, kunnskapsområder og uttrykksformer som er sentrale, men fordi fagene er ulike, er det viktig at de kommer til uttrykk på fagenes premisser og med forskjellig vekting av de ulike elementene der fagenes egenart krever det.   Meld. St. 28 (2015–2016)

 

Kjerneelementer i faget

 

(faglige, punktvis, ev kort setning)

Sentralt innhold i kjerneelementene

 

(innhold inkludert begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget)

 

Bevegelseserfaringer og kroppslig læring

 

 

 

 

 

 

 

I kroppsøving innebærer dette at elevene lærer kroppslig og gjennom refleksjon i og ved ulike bevegelseserfaringer, fra det enkle grunnleggende til mer komplekse og sammensatte bevegelsesmønstre i lek, idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter.

 

Det å delta, skape og uttrykke seg i og gjennom bevegelsesaktiviteter, utforske egne bevegelsesmuligheter og forbedre egne ferdigheter har verdi også i seg selv. Kroppsøving handler om læring i, om og gjennom bevegelse. Gjennom bevegelseserfaringer og kroppslig læring får elevene bli kjent med å være i bevegelse alene eller sammen med andre ut fra egne interesser, intensjoner og forutsetninger. Kunnskap om, opplevelse og erfaring med, og refleksjon over ulike bevegelseskulturer skal bidra til at elevene utvikler respekt og toleranse i et mangfoldig samfunn.

Refleksjon og kritisk tenking om kropp, helse og bevegelse

 

I kroppsøving er refleksjon over og reflekterende erfaring med bevegelsesaktiviteter en kontinuerlig del av arbeidet i faget. I dette kjerneelementet handler det spesielt om å diskutere og reflektere over, og forholde seg kritisk til framstillinger av kropp, trening, helse og bevegelse. Slik kompetanse er grunnleggende for å anerkjenne forskjellighet, utvikle toleranse og respekt, og å finne sitt ståsted i verden. I arbeidet med elevers identitet og selvbilde har kroppsøving et særskilt ansvar for å gjøre elevene rustet til å møte skiftende kroppsfokus, treningstrender, kroppspress og ulike helseoppfatninger og kroppsidealer.

Gjennom kroppsøving skal elevene gjøre seg erfaringer og få opplevelser i og gjennom ulike bevegelsesaktiviteter, øving og trening. De skal utvikle forståelse for helse og bevegelse som ressurser. De skal lære å forvalte helse som ressurs på en måte som er hensiktsmessig for den enkelte, og slik at de blir rustet til å ta gode valg for egen og andres helse gjennom livet. Det handler om å stå i utfordringene over tid, mestre sosiale omgivelser og løse komplekse utfordringer med konsekvenser for den enkelte og for et mangfoldig samfunn.

Lek, øving og sikker ferdsel i bevegelsesaktiviteter

I kroppsøving er lek og øving sentrale elementer og grunnlag for utvikling, læring og estetisk erfaring. Å arbeide utforskende og skapende med bevegelse over tid, gjennom progresjon og kontinuitet gir et godt grunnlag for dybdelæring, mestringsopplevelser og det å erfare egne grenser. Lek og øving i kroppsøving representerer innhold og arbeidsformer som både har verdi i seg selv og som inviterer elevene til aktiv medvirkning i læreprosessene.

Å utøve bevegelsesaktiviteter på en sikker måte innebærer å kunne vurdere konsekvenser og ta hensyn til andre. I kroppsøving handler det spesielt om å kunne ferdes trygt på, i og ved vann, kunne svømme, foreta enkel førstehjelp og livredning. Videre om å kunne orientere og ta seg fram kjente og ukjente områder ved hjelp av kart, kompass og andre hjelpemidler.  

Å kunne ferdes og trives ute i natur under vekslende årstider er nødvendig for å kunne ta del i, levendegjøre og videreutvikle friluftsliv som kulturbærer. Til dette hører ivaretaking av sikkerhet, naturopplevelse, sporløs ferdsel og refleksjon rundt forståelser av natur, meningsopplevelse og bærekraftig utvikling med utgangspunkt i samisk og norsk kultur.

Deltaking, inkludering og samarbeid i bevegelsesaktiviteter

I kroppsøving er samarbeid og samhandling i bevegelsesaktiviteter forutsetninger for egen og andres læring.

Elevene representerer et mangfold akkurat som samfunnet de er en del av. I kroppsøving er det derfor viktig at elevene lærer om oppfatninger av kropp og bevegelse i ulike kulturer, og utvikler forståelse for hvordan elever kommer til faget med ulike forutsetninger og muligheter.

I ulike bevegelsesaktiviteter i kroppsøving må eleven løse utfordringer alene og i fellesskap med andre. Gjennom utforsking av det kulturelle mangfoldet i bevegelsesaktiviteter, og ved selv å være med å utvikle lek, øvinger og spill i kroppsøving, kan elevene bli kjent med rammer og forutsetninger, konkurranse, fair play og regler. Underveis krever dette konstruktiv deltaking og inkludering av medelever i bevegelsesaktivitetene, på lengre sikt handler det om å utvikle sosial og emosjonell kompetanse og motorisk og fysisk refleksjonskompetanse.

Gjennom medbestemmelse og medansvar, og kritisk refleksjon om vilkårene for deltagelse og samarbeid i ulike bevegelsesaktiviteter utvikler elevene kunnskap om vilkårene for demokratisk deltagelse,

 

Progresjon/forventet læringsløp knyttet til kjerneelementene:

 

 

Kroppsøving bygger på rammeplanens målsetting om at barna skal videreutvikle motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, koordinasjon og fysiske egenskaper. I kroppsøving skal elevene lære kroppslig og gjennom refleksjon i og ved ulike bevegelseserfaringer, fra det enkle grunnleggende til mer komplekse og sammensatte bevegelsesmønstre

 

 Rammeplanen vektlegger at barna skal bli kjent med egne behov, få kjennskap til menneskekroppen og utvikle gode vaner for hygiene og et variert kosthold. Barnehagebarn skal også bli trygge på egen kropp, få en positiv oppfatning av seg selv og bli kjent med egne følelser. I kroppsøving skal refleksjon og erfaring foregå kontinuerlig og elevene skal diskutere og reflektere over, og forholde seg kritisk til framstillinger av kropp, trening, helse og bevegelse for å utvikle evne til å anerkjenne forskjellighet, vise toleranse og respekt, og til å finne sitt ståsted i verden

 

 Rammeplanens målsetting og at barn skal oppleve å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer. Faget kroppsøving skal videreutvikle elevenes skapende og utforskende kompetanse gjennom mer avansert lek, men også gjennom kreative prosesser. Gjennom progresjon og kontinuitet skal en legge et godt grunnlag for dybdelæring og mestringsopplevelser. Faget skal sikre at elevene får erfare egne grenser og vurdere risiko i stadig mer komplekse situasjoner som i, ved og på vann og fra kjente til ukjente områder.   

I barnehagen skal barna oppleve trivsel, glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt. I faget kroppsøving skal elevene kunne ferdes og trives ute i natur under vekslende årstider for å kunne ta del i, levendegjøre og videreutvikle friluftsliv som kulturbærer.

 

Kroppsøvingsfaget bygger på rammeplanens målsetting om at barna skal sette grenser for egen kropp og respekterer andres grenser. I kroppsøving skal elevene utvikle forståelse for at vi har ulike forutsetninger og muligheter. Gjennom å løse utfordringer sammen med andre skal de bli kjent med, følge og utvikle regler og fair play. Elevene skal delta sammen med andre, løse utfordringer sammen med andre, reflektere over samspill og samhandling og gjennom det, utvikle sosial og emosjonell kompetanse, demokratiforståelse, toleranse, inkluderende holdninger og medborgerskap

 

 

Kort utdypende tekst om tverrfaglige tema i faget:

 

Livsmestring dreier seg om å forstå og påvirke faktorer som har betydning for eget liv.Helse er en ressurs alle mennesker har. I kroppsøving skal elevene få kunnskap om ulike perspektiver på helse for å gjøre dem i stand til å ta gode helsemessige valg for seg selv. Kroppsøving fordrer at elevene er i aktivitet sammen. Dette bidrar til mellommenneskelige relasjoner som gir økt forståelse og respekt for andre. Gjennom å delta i ulike bevegelsesaktiviteter vil elevene kjenne på egne og andres følelser som kan bidra til å håndtere medgang og motgang på en best mulig måte.

 

Hvilket innhold/perspektiver fra de tverrfaglige temaene mener kjerneelementgruppa er sentrale i faget? De tre tverrfaglige temaene er:

  • bærekraftig utvikling
  • demokrati og medborgerskap
  • folkehelse og livsmestring

 

 

En viktig del av bærekraftig utvikling handler om å bygge menneskelig kompetanse. I kroppsøving innebærer dette at elevene får forståelse for helse som ressurs, natur og friluftsliv, som gjør elevene i stand til å ta ansvarlige valg for seg selv og omgivelsene.

 

 

Demokrati og medborgerskap handler i stor grad om å øve opp evnen til å tenke kritisk og lære seg å håndtere meningsbrytninger og respektere uenighet. I ulike bevegelsesaktiviteter i kroppsøving må eleven løse utfordringer alene og i fellesskap med andre. Dette er med på å utvikle demokratiske kompetanser som empati, evne til å lytte og observere, løse konflikter og kommunisere.

 

 

 

Kort utdypende tekst om grunnleggende ferdigheter i faget:

 

 

Hvilke sider av de fem grunnleggende ferdighetene er relevante for faget når det gjelder:

  • å kunne lese i faget
  • å kunne skrive i faget
  • å kunne regne i faget
  • muntlig ferdigheter i faget
  • digitale ferdigheter i faget

 

Grunnleggende ferdigheter i kroppsøving dreier seg om dypere læring, refleksjon og progresjon i faget i hovedsak, gjennom å uttrykke seg skriftlig og muntlig. Det handler også om å utvikle de grunnleggende ferdighetene ved hjelp av bevegelse og kroppslig erfaring.

 

Muntlige ferdigheter i kroppsøving er et sentralt redskap for å forstå, delta i og vurdere bevegelse/bevegelsesaktiviteter gjennom å lytte, tale og kommunisere, samt gi  uttrykk for egne vurderinger og erfaringer Muntlige ferdigheter i kroppsøving handler også om kommunikasjon samtidig som eleven deltar i komplekse bevegelsesutfordringer og i samhandling med andre.

 

Å kunne uttrykke seg skriftlig i kroppsøving dreier seg om skriftlig framstilling av fagspesifikke tekster, inkludert multimodale/ sammensatte tekster. Skriftlig ferdighet handler også om å kunne uttrykke vurdering av sin egen utvikling og bevegelsesaktiviteter.

 

Å kunne lese i kroppsøving dreier seg om å samle informasjon, tolke og reflektere over bevegelsesaktiviteter og fagligspesifikke tekster, samt å lese multimodale/ sammensatte tekster.

 

Å kunne regne i kroppsøving handler om å bruke matematisk kompetanse og matematiske uttrykk for å forstå bevegelsesaktiviteter, å kunne kritisk vurdere resultat og informasjon. Det handler også om å forstå regning bedre gjennom å erfare, eksempelvis vekt, kraft, tid, mengde, form.

 

Digitale ferdigheter i kroppsøving dreier seg om å bruke digitale verktøy, medier og ressurser forsvarlig og hensiktsmessig for å løse praktiske utfordringer i kroppsøving og i kommunikasjon. Digital dømmekraft er sentralt for å vurdere hvordan digital kommunikasjon kan påvirke unges forståelse av seg selv, egen kropp og helse.

 

Kort utdypende tekst om verdigrunnlaget knyttet til faget:

 

Hvilket innhold/perspektiver fra verdigrunnlaget mener kjerneelementgruppa er spesielt relevante for faget?

 

Verdigrunnlaget i «Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen» skal i kroppsøving gjøres levende og få betydning for hver enkelt elev gjennom:

  • At eleven får kjennskap til bevegelsesaktiviteter fra ulike kulturer og gjennom det, utvikler identitet og forståelse for et inkluderende og mangfoldig felleskap.
  • At eleven gjennom deltakelse i bevegelsesaktiviteter sammen med andre utvikler sine empatiske og samarbeidende evner og demokratiske verdier.
  • At elevene gjennom bevegelsesaktivitet utendørs får oppleve naturen, utvikler naturglede og respekt for naturen.
  • At elevene gjennom deltakelse i bevegelsesaktiviteter erfarer og utvikler kunnskap om egen kropp, helse og verdi slik at de opplever likeverd, likestilling, tilhørighet.
  • At elevene gjennom lek og skapende aktivitet får erfaring med å se muligheter og omsette idéer til handling, får utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang.

 

 

Begrunnelser for prioriteringer kjerneelementgruppa har gjort i faget: 

 

Kjerneelementer:

Kjerneelementgruppa har valgt å bygge videre på førsteutkastet til kjerneelementer, men gjennom å ta hensyn til innspill i første høringsrunde. Vi har vektlagt et innhold som kan brukes aktivt både i gjennomføring og vurdering av kroppsøving. Vi har avstemt vårt forslag til hva elevene skal lære i kroppsøving med ny rammeplan for barnehage, og det som bør videreføres i eksisterende læreplan som ble revidert i 2012 og 2015 (svømming), men i lys av et enda mer framtidsrettet kompetansebehov. Vi ser imidlertid behov for å behandle teknologi, innovasjon, entreprenørskap og kreativitet ytterligere i siste arbeidsfase. Våre prioriteringer er det vi mener best speiler fagets egenart og som kan realiseres innenfor eksisterende fag- og timeramme.

 

Progresjon:

Kjerneelementgruppa i kroppsøving vektlegger å bygge et sammenhengende og helhetlig læringsløp fra barnehage, gjennom grunnskole og videregående opplæring. Vi har vektlagt at faget skal gi elever grunnleggende bevegelseserfaring og evne til å meste stadig mer komplekse fysiske ferdigheter og bevegelsesaktiviteter alene og med andre, slik at elevene utvikler evne og mulighet til å reflektere over og gjøre kloke valg for en aktiv livsstil livet ut.

 

Tverrfaglige tema:

Alle tre tverrfaglige temaer er vurdert som sentrale i faget.

 

Grunnleggende ferdigheter:

Kjerneelementgruppa har lagt størst vekt på skriftlig og muntlig ferdighet da disse synes å ha størst relevans i faget kroppsøving, men alle grunnleggende ferdigheter er kommentert.

 

Verdigrunnlaget:

Verdigrunnlaget er i dette utkastet belyst på den måten at vi sier noe om hvordan det skal gjøres levende og få betydning for hver enkelt elev.

 

 

2. Innspill

I hvilken grad mener du at gruppen har kommet fram til en riktig prioritering i denne skissen?
Hva mener du er de mest sentrale kjerneelementene i faget med utgangspunkt i denne skissen? Hvis du mener at andre kjerneelementer skal inn - hva mener du da skal tas ut?
Synes du skissen ivaretar de tverrfaglige temaene - bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring - på en relevant måte for faget?
Det skal bli tydeligere hvilke sider av de grunnleggende ferdighetene, lese, skrive, regne, muntlig og digitale ferdigheter, som er relevante i faget. Hvordan synes du skissene ivaretar dette?
Ny overordnet del beskriver verdigrunnlaget for skolen, og skal integreres tydeligere i fag. Hvordan synes du skissene ivaretar dette?
Synes du skissene til kjerneelementer i de ulike fagene legger til rette for å inkludere samisk innhold, det vil si kunnskap om den samiske folkegruppa og om samisk språk, kultur og samfunnsliv?