Frist for uttalelse
10. november 2017
Publisert dato
23. oktober 2017
Vår referanse
2017/7076

Samisk som 1. språk

1. Andre skisse til kjerneelementer i samisk

Vi ønsker ditt innspill i den videre prosessen med å prioritere det viktigste i faget. Dette vil være verdifullt i det videre arbeidet med kjerneelementene. 

Under følger ny skisse til hva kjerneelementene kan være. Vi skal jobbe videre med kjerneelementene på bakgrunn av innspillene som kommer her.

Du kan gi innspill på ett eller flere fag. Om du skal svare på flere fag, kan du trykke på Lagre og send inn til slutt. Vi ser frem til lese dine/deres innspill.

 

Andre skisse – kjerneelementer i samisk som 1.språk

Dette er en skisse til hva kjerneelementer kan være. Den viser hvor langt kjerneelementgruppen har kommet i arbeidet med å definere hva som er kjerneelementer i de ulike fagene.

Fagets kjerneelementer er det elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget, det mest betydningsfulle faglige innholdet elevene skal arbeide med i opplæringen.

Kjerneelementene skal prege innholdet og progresjonen i læreplanene og bidra til at elevene over tid utvikler forståelse av innhold og sammenhenger i faget.

Fagets kjerneelementer består av sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget.

Alle fag har metoder, tenkemåter, begreper, kunnskapsområder og uttrykksformer som er sentrale, men fordi fagene er ulike, er det viktig at de kommer til uttrykk på fagenes premisser og med forskjellig vekting av de ulike elementene der fagenes egenart krever det.   Meld. St. 28 (2015–2016)

 

Kjerneelementer i faget

 

(faglige, punktvis, ev kort setning)

Sentralt innhold i kjerneelementene

 

(innhold inkludert begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og uttrykksformer i faget)

1.   Utvikle god muntlig kommunikasjon

 

Kunne et muntlig språk med et relevant ordforråd og funksjonell struktur av varierende kompleksitet, og kunne bruke det i samtale og samhandling, og tilpasse sin muntlige fremstilling til mottaker, form og innhold.

 

2.   Utvikle god lesekompetanse

 

Eleven skal kunne lese tekster av ulike typer og kompleksitet og bruke lesing for egen læring og fornøyelse. Eleven skal også kunne bruke og velge relevante lesestrategier ut fra tekstens form og innhold og formålet med lesingen. Eleven skal ha kjennskap til ulike teksttyper innen både skjønnlitteratur og sakprosa, og kunne bruke dette under arbeid med tekster.

3.   Utvikle god skrivekompetanse

 

Eleven skal kunne skrive tekster som er forståelige og interessante for andre, og kunne velge skriftlig uttrykksform etter formål, tema og innhold.

4.   Utvikle godt begrepssystem og ordforråd

 

Bevisstgjøre eleven på begreper innen relevante tema, ord og uttrykks betydning og innhold og kunne bruke det i egen læring.

5.   Språket som system

Eleven skal utvikle kunnskaper om språkets system og språkstrukturer, for å forstå språket og kunne bruke det i ulike sammenhenger. Eleven skal også utvikle et metaspråk som skal hjelpe elevene med å forstå, bruke og beskrive språket i kommunikasjon og egen læring.

 

6.   Språksituasjonen i Sápmi

Eleven skal ha kunnskap om den samiske språksituasjonen og kjenne til de andre samiske språkene. Elevene skal utvikle kunnskaper om og bli bevisste på sammenhengen mellom språk, kultur og identitet – også i et urfolksperspektiv.

 

Bakgrunnen for dette kjerneelementet er overordnet del som sier at «i samisk skole er det viktig å ha et allsamisk perspektiv og et urfolksperspektiv».

7.   Digital læring og kommunikasjon

Elevene skal kunne bruke digitale hjelpemidler, kommunikasjonsmidler og sosiale meder i språklæringen. Å utøve kildekritikk og nettvett inngår i dette.

Progresjon/forventet læringsløp knyttet til kjerneelementene:

 

Progresjonen går fra begynneropplæring i lesing og skriving via det å tilegne seg tilegne seg lese- og skriveferdigheter fram mot det å bruke lesing og skriving som redskap for å lære og kommunisere.

Muntlige ferdigheter består i å bruke språket i stadig mer komplekse situasjoner og tilegne seg et funksjonelt språk som er grunnlag for muntlig og skriftlig kommunikasjon.

 

I løpet av læringsløpet skal eleven tilegne funksjonell muntlig og skriftlig kompetanse i samisk, som innebærer at eleven tilegner seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanser til å kunne kommunisere både muntlig og skriftlig i samfunnets ulike situasjoner, og bruke det som grunnlag for egen utvikling.

 

 

 

 

 

Hvilket innhold/perspektiver fra de tverrfaglige temaene mener kjerneelementgruppa er sentrale i faget? De tre tverrfaglige temaene er:

 

  • Bærekraftig utvikling
  • Demokrati og medborgerskap
  • Folkehelse og livsmestring

 

 

Bærekraftig utvikling

Samisk som førstespråk er i første rekket et språkfag, og vi mener at faget ikke har et hovedansvar for at elevene utvikler kompetanse om bærekraftig utvikling. Kunnskaper om bærekraftig utvikling kan ivaretas i mange andre fag.

Vi mener likevel at arbeid med tekster og temaer om bærekraftig utvikling i en samisk sammenheng bør trekkes inn i faget. Spørsmål om hva bærekraftig utvikling betyr i en samisk sammenheng er også relevant. Elevene trenger gode forbilder og her er holdninger og verdier hos læreren sentrale. Samiskfaget i skolen skal sikre samisk språk og kultur en bærekraftig utvikling, hvilket betyr at faget skal danne et grunnlag for at fremtidige generasjoner skal kunne bruke samisk språk.

 

 

Demokrati og medborgerskap

Skolen, også faget samisk som 1. språk, skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere og delta i demokratiske prosesser. Kjennskap og forståelse for menneskerettighetene, spesielt urfolksperspektiver og urfolksrettigheter, og forståelsen for at demokrati må utvikles og vedlikeholdes, er en del av faget. Opplæringen skal ha et et allsamisk perspektiv som fremmer kulturforståelse. Minoritets- og majoritetsperspektivet er også noe som skal ivaretas i faget.

 

 

Folkehelse og livsmestring

Gjennom arbeid med samisk som 1. språk utvikler elevene evnen til å bruke sitt morsmål til å uttrykke meninger, følelser, erfaringer og kunnskap. Språk er en del av identitetsdannelsen, og elevene skal trygges i at det å være flerspråklig er en ressurs. Elevene skal utvikle trygghet i å bruke samisk språk i mange sammenhenger. Å utvikle et positivt samisk selvbilde er avgjørende for en trygg identitet og kjenne seg som en del av et samisk fellesskap. Kunnskap om ulike samiske perspektiver er kan bygge opp under dette.

 

 

 

 

Hvilke sider av de fem grunnleggende ferdighetene er relevante for faget når det gjelder:

 

De grunnleggende ferdighetene skal bidra til å utvikle elevenes kompetanse i faget. I samiskfaget er muntlige ferdigheter, lesing, skriving og digitale ferdigheter sentrale. Samisk som førstespråk er et språkfag og et redskapsfag og har derfor et større ansvar enn andre fag for at elevene utvikler og mestrer disse ferdighetene.

 

 

 

Hvilket innhold/perspektiver fra verdigrunnlaget mener kjerneelementgruppa er spesielt relevante for faget?

 

I ny Overordna del, vedtatt 1. september 2017, står det at:

 

Den samiske skolen skal legge til rette for at elevene får en opplæring med basis i samiske verdier og samisk språk, kultur og samfunnsliv. Verdiene i formålsparagrafen er også samiske verdier og gjelder i den samiske skolen. I samisk skole er det viktig å ha et allsamisk perspektiv og et urfolksperspektiv, og å legge vekt på materiell og immateriell kulturarv som tradisjonell kunnskap, duodji/duodje/duedtie og slekts- og familierelasjoner.

 

Opplæringen skal sikre at elevene blir trygge språkbrukere, at de utvikler sin språklige identitet, og at de kan bruke språk for å tenke, skape mening, kommunisere og knytte bånd til andre. Språket gir oss tilhørighet og kulturell bevissthet. I Norge er norsk og de samiske språkene sør-, lule- og nordsamisk likeverdig. Alle elever skal få erfare at det å kunne flere språk er en ressurs i skolen og i samfunnet

 

Begrunnelser for prioriteringer kjerneelementgruppa har gjort i faget: 

 

Kjerneelementer:

 

Nåværende utkast har 7 kjerneelementer:

 

1.   Utvikle god muntlig kommunikasjon

2.   Utvikle god lesekompetanse

3.   Utvikle god skrivekompetanse

4.   Utvikle godt begrepssystem og ordforråd

5.   Språket som system

6.   Språksituasjonen i Sápmi

7.   Digital læring og kommunikasjon

 

 

Vi har valgt å dele inn i såpass mange kjerneelementer for at de ulike delene i faget skal bli synlige, men håper med dette at helheten i faget ikke mistes av syne. Vi har tatt inn digital læring og kommunikasjon som et eget kjerneelement, i tillegg at digitale ferdigheter er en grunnleggende ferdighet i faget. Vi ønsker med dette å løfte fram det digitale aspektet i egen læring og i kommunikasjon. Digital læring utvider læringsarenaene. Bruk av digitale læremidler, ressurser og kommunikasjonsmåter (inkludert sosiale medier) vil være utgjøre en stor del av samfunnet i framtida. Dette må elevene forberedes på. Kommunikasjon blant annet ved hjelp av digitale medier muliggjør møter med andre samiske språkbrukere uavhengig av geografiske avstander og riksgrenser. Vi mener at ved å synliggjøre det digitale i større grad i faget enn før, så legges det til rette for nye innganger som utvider perspektivet i faget.

 

Progresjon: Se tekst om dette over

 

Tverrfaglige tema: Se tekst om dette over

 

Grunnleggende ferdigheter: Se tekst om dette over

 

 Verdigrunnlaget: Se tekst om dette over

 

 

 

 

 

 

 

2. Innspill

I hvilken grad mener du at gruppen har kommet fram til en riktig prioritering i denne skissen?
Hva mener du er de mest sentrale kjerneelementene i faget med utgangspunkt i denne skissen? Hvis du mener at andre kjerneelementer skal inn - hva mener du da skal tas ut?
Synes du skissen ivaretar de tverrfaglige temaene - bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring - på en relevant måte for faget?
Det skal bli tydeligere hvilke sider av de grunnleggende ferdighetene, lese, skrive, regne, muntlig og digitale ferdigheter, som er relevante i faget. Hvordan synes du skissene ivaretar dette?
Ny overordnet del beskriver verdigrunnlaget for skolen, og skal integreres tydeligere i fag. Hvordan synes du skissene ivaretar dette?
Synes du skissene til kjerneelementer i de ulike fagene legger til rette for å inkludere samisk innhold, det vil si kunnskap om den samiske folkegruppa og om samisk språk, kultur og samfunnsliv?
Bør bevissthet om to- og flerspråklighet være et eget kjerneelement i samisk som 1.språk?

 

Bevissthet om to- og flerspråklighet

Bygge opp under elevens motivasjon til å bruke samisk i ulike sammenhenger.

 

Eleven skal bli bevisst på sine valg av språk i ulike sammenhenger, og få inspirasjon og trygghet til å velge samisk som kommunikasjonsspråk. Eleven skal også få bevissthet om de samiske språkenes stilling som minoritetsspråk  i samfunnet.